Tuesday 5 April 2016

Greece hantar pulang migran ke Turki


5 APRIL 2016


Greece hantar pulang migran ke Turki

Pelarian diiringi polis Turki ketika mereka tiba dari Pulau Lesbos, Greece. Foto: EPA
DIKILI - GREECE . Migran yang dihantar pulang dari Pulau Lesbos di Greece mula tiba di Turki, semalam, di bawah skim Kesatuan Eropah (EU) bertujuan menutup laluan utama jutaan orang ke Athens, tahun lalu.

Di bawah perjanjian yang dikecam agensi pelarian dan kem hak asasi manusia itu, Ankara akan mengambil semula semua pendatang dan migran yang masuk ke Greece secara haram termasuk rakyat Syria.

Langkah itu dibuat sebagai balasan kerana EU telah mengambil ribuan pelarian Syria secara terus dari Turki di samping menawarkan lebih banyak wang, visa perjalanan percuma lebih awal dan potensi dalam rundingan keahlian kesatuan tersebut.

Dua bot penumpang dengan bendera Turki membawa 131 migran tiba di bandar Dikili diiringi dua kapal pengawal pantai bersama helikopter polis.

Menurut pengawal pantai pulau Chios, Greece, seramai 66 orang kebanyakannya dari Afghanistan turut dihantar pulang ke Turki menggunakan bot ketiga, semalam.

Tujuan perjanjian EU dan Turki untuk mengelakkan migran melintasi laluan bahaya yang biasanya menggunakan bot kecil dan mematahkan skandal penyeludupan manusia didorong gelombang penghijrahan terbesar di Eropah sejak Perang Dunia Kedua. - Channel News Asia

No comments:

Post a Comment