Tuesday 5 April 2016

Pendatang dihantar pulang tiba di Turki

Agensi
Dikili (Turki): Pendatang yang dihantar pulang dari pulau Lesbos di Greece mula tiba di sini semalam menerusi rancangan Kesatuan Eropah (EU) yang bertujuan menutup laluan utama yang digunakan jutaan orang untuk merentasi Laut Aegean ke Eropah, tahun lalu.

Menerusi perjanjian yang dikecam agensi pelarian dan aktivis hak asasi manusia, Ankara akan menerima semua pendatang dan pelarian yang tiba di Greece secara haram, termasuk warga Syria.

Sebagai balasan, EU akan mengambil ribuan pelarian Syria secara langsung dari Turki selain memberikan bantuan kewangan kepada Ankara, perjalanan bebas visa lebih awal kepada rakyat negara itu dan meningkatkan rundingan mengenai keanggotaan Turki dalam pertubuhan itu.

Dua bot penumpang dengan bendera Turki yang membawa 131 pendatang tiba di bandar Dikili awal semalam, diiringi oleh dua bot pengawal pantai Turki.

Seorang pegawai di Chios, Greece, memberitahu wartawan, 66 orang, kebanyakannya rakyat Afghanistan, juga dihantar semula ke Turki dalam bot ketiga.

Mereka yang dihantar pulang dari Lesbos kebanyakannya rakyat Pakistan dan beberapa lagi dari Bangladesh.

Menteri Hal Ehwal EU Tirki, Volkan Bozkir berkata, negara itu akan menghantar pulang pendatang ke negara asal masing-masing secara sistematik. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 5 April 2016 @ 8:12 AM

PENDATANG menunjuk perasaan di Lesbos, Greece kerana membantah tindakan menghantar mereka pulang ke Turki.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/127913#sthash.nlMgF79F.dpuf

No comments:

Post a Comment