Monday 4 April 2016

Satu lagi bandar ditawan

 Agensi
Beirut: Tentera Syria dan sekutunya yang disokong serangan udara Russia, semalam menguasai semula bandar al-Qaryatain selepas mengusir militan Daish.

Televisyen Syria melaporkan, tentera yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad itu mengembalikan semula keselamatan dan kestabilan di bandar terbabit setelah membunuh saki- baki Daish.


Al-Qaryatain terletak kira-kira 100 kilometer ke barat Palmyra, bandar purba yang ditawan semula daripada Daish minggu lalu.

Daish menguasai bandar berkenaan sejak Ogos lalu.

Media Syria sebelum itu melaporkan, tentera kerajaan memasuki bandar itu dari beberapa arah.

Usaha membersihkan bandar itu daripada jerangkap samar kini giat dijalankan.

Sementara itu, kumpulan pemerhati hak asasi Syria melaporkan, pertempuran masih berterusan antara Daish dan tentera Syria di al-Qaryatain yang dikelilingi gunung.

“Secara umum, bandar itu boleh dikatakan dikuasai tentera Syria memandangkan mereka menguasai kawasan tinggi di sekelilingnya,” kata pengarah kumpulan itu, Rami Abdurrahman.

Kumpulan yang berpangkalan di Britain itu yang mengawasi konflik di Syria menerusi rangkaian sumber berkata, tentera Russia melancarkan lebih 40 serangan udara di sekitar al-Qaryatain sepanjang semalam.

Sementara itu, beberapa anggota Hizbullah Lubnan terbunuh dalam pertempuran di utara Syria kelmarin. Anggota kumpulan Syiah itu terbabit membantu tentera Bashar dalam perang saudara di Syria.

Menurut pemerhati, 12 anggota Hizbullah mati dan puluhan lagi cedera apabila mereka diserang oleh pejuang Barisan al-Nusra di Kampung Al-Ais, utara Syria.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 4 April 2016 @ 8:31 AM

KERETA kebal milik Barisan al-Nusra melepaskan tembakan ke arah tentera Syria dan militan Hizbullah di Kampung al-Ais di Aleppo, utara Syria, kelmarin.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/127724#sthash.pRl2qzTs.dpuf

No comments:

Post a Comment