Monday 4 April 2016

Turki mula sekat aliran pelarian


4 APRIL 2016

Turki mula sekat aliran pelarian

 Turki mula sekat aliran pelarian Ribuan pelarian termasuk kanak-kanak kini terkandas di sempaadan Greece- Macedonia selepas negara Balkan mengenakan kawalan sempadan. - Foto: AFP


DIKILI - TURKI. Pengawal pantai Turki telah menghalang hampir 200 pelarian yang cuba untuk memasuki Greece, kelmarin, sebagai persediaan untuk mematuhi perjanjian kontroversi dimeterai bersama Kesatuan Eropah (EU) yang dijadualkan berkuatkuasa hari ini.

Agensi berita Dogan melaporkan, dua bot getah membawa kumpulan migran terdiri daripada 118 warga Eritrea, Syria, Iran dan Lubnan itu ditahan ketika dalam perjalanan dari Cesme di Ankara menuju ke Pulau Chios di Athens.

Sebuah lagi kumpulan membawa 64 migran turut dihalang ketika sedang menuju ke Pulau Lesbos dari bandar pesisir pantai Dikili.

Rakaman TV Reuters menunjukkan kesemua mereka termasuk kanak-kanak ditempatkan di bawah khemah putih selepas cubaan untuk merentasi Mediterranean itu digagalkan.

Bulan lalu, Ankara bersetuju membawa pulang pelarian yang memasuki Greece secara haram sebagai pertukaran dengan bantuan kewangan, perjalanan bebas visa untuk rakyatnya dan mempercepatkan rundingan bagi membolehkan ia menganggotai EU. - Reuters

No comments:

Post a Comment