Sunday 7 August 2016

8,000 Pelarian Syria Ditempatkan Semula Di Amerika Syarikat


Diterbitkan: Sabtu, 6 Ogos 2016 10:46 AM
Pelarian Syria yang berada di sempadan Turki. Foto AP

WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) menyelamatkan 8,000 pelarian Syria sejak Oktober dan kini berada di landasan yang betul dalam memenuhi matlamat Presiden Barack Obama bagi menempatkan semula 10,000 pelarian menjelang akhir tahun fiskal, lapor pegawai Jabatan Negara AS kepada pemberita.
Penolong Setiausaha Negara bagi Biro Penduduk, Pelarian dan Migrasi, Anne Richard berkata beberapa anggota tambahan AS dikerahkan untuk melakukan pemeriksaan keselamatan ke atas pelarian supaya mereka yang telah diperiksa dapat menunggu penempatan semula.
Tambahnya, jumlah pelarian Syria di AS mungkin akan melebihi dari 10,000 orang pada akhir tahun fiskal iaitu pada 30 September ini - melebihi sasaran yang ditetapkan.
Sementara itu, pejuang hak asasi manusia meluahkan rasa bimbang terhadap pentadbiran AS dalam mencapai matlamat yang disasarkan kerana kurang daripada 5,000 pelarian Syria diberi penemapatan semula pada pertengahan tahun fiskal.
"Jumlah bulanan pelarian yang dikemukakan meningkat dari angka yang rendah pada separuh pertama tahun ini hingga jumlah yang tinggi.
"Kesan pelaburan pada bulan May, Jun dan Julai memberi penambahbaikan dalam proses penempatan semula pelarian," kata Richard. -Reuters

No comments:

Post a Comment