Saturday 29 October 2016

Jet pejuang Russia, AS hampir bertembung

DUNIA SABTU, 29 OKTOBER 2016 @ 8:20 AM


JET Sukhoi SU-35 milik Russia. - Foto hiasan  


DAMSYIK: Jet pejuang Russia terbang secara bahaya berhampiran pesawat tempur Amerika Syarikat (AS) di timur Syria, kata pegawai pertahanan AS sehingga menonjolkan risiko kesilapan serius di ruang udara yang semakin sesak itu.

Kejadian 'hampir bertembung' itu berlaku pada lewat 17 Oktober, apabila jet Russia yang mengiringi kapal terbang pengintip lebih besar dipandu berhampiran pesawat tempur Amerika, kata jurucakap Tentera Udara, Leftenan Jeneral Jeff Harrigian.


Jet Russia berkenaan menghampiri pada jarak setengah kilometer dari pesawat Amerika.

Seorang lagi pegawai tentera Amerika yang enggan dikenali berkata, juruterbang pesawat Amerika terasa dipukul akibat pergolakan enjin jet Russia. Juruterbang Russia tidak nampak jet Amerika sama ada dalam radar atau secara visual.

Keadaan gelap dan pesawat terbang tanpa lampu. Kejadian itu membangkitkan persoalan serius mengenai sehingga tahap mana juruterbang dalam mengesan ruang udara kompleks yang diharungi mereka.

 Bimbang dengan kejadian seumpama itu, tentera pakatan diketuai Amerika menubuhkan hotline dengan Russia untuk membincangkan lokasi tepat dan misi pesawat.

 Dalam kes ini, juruterbang Amerika cuba menghubungi jet Russia menerusi rangkaian radio kecemasan Russia tetapi gagal. - AFP

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/207140

No comments:

Post a Comment