Friday 12 April 2013

45 maut akibat pertempuran di Syria




GAMBAR yang disiarkan semalam menunjukkan beberapa buah bangunan kediaman musnah akibat serangan tentera Syria di Marjeh, Aleppo.- AP


BEIRUT - Seramai lima orang kanak-kanak merupakan antara 45 mangsa yang terbunuh dalam serangan yang dilancarkan oleh tentera Syria di dua buah bandar di wilayah Daraa, kata sebuah kumpulan hak asasi manusia semalam.
"Jumlah mangsa yang terkorban ekoran terkena tembakan, serangan, hukuman dan pertembungan antara tentera penentang dan tentera Syria pada Rabu lalu di bandar Al-Sanamein dan Ghabagheb telah meningkat kepada 45 orang," kata kumpulan Pemantau Syria Untuk Hak Asasi.
Kumpulan tersebut juga menyatakan, seramai 4,300 mangsa terbunuh sejak musim panas lalu.
Ia menyatakan, beberapa jet pejuang tentera Syria sengaja menyerang kedai roti, kilang roti dan beberapa buah hospital di wilayah utara negara tersebut.
"Sasaran serangan udara itu dilakukan bertujuan untuk menimbulkan rasa gentar terhadap orang awam, terutama dalam kawasan kawalan kumpulan penentang," kata seorang aktivis daripada kumpulan tersebut, Ole Solvang yang berpangkalan di New York kepada agensi berita AP.
Pertempuran antara kumpulan penentang yang terdiri daripada penduduk tempatan dengan tentera Syria bermula sejak Mac 2011.
Kumpulan penentang itu mahu Presiden Syria, Bashar Al-Assad digulingkan kerana beliau dianggap gagal membawa pembaharuan dan kebebasan hak asasi manusia. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0412&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2QCDXUFn3 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment