Saturday 20 April 2013

Israel mungkin bekal senjata kepada penentang Syria



Baitulmaqdis: Perdana Menteri Israel enggan menolak kemungkinan membekalkan senjata kepada kumpulan penentang rejim Syria.

Dalam wawancara dengan sebuah stesen televisyen, Benjamin Netanyahu menyifatkan keputusan sama ada untuk campur tangan dalam perang saudara di negara itu atau tidak adalah persoalan yang amat rumit.


Meskipun pemimpin rejim Zionis itu tidak menyatakan dengan jelas komitmennya, kenyataan itu membayangkan dia sekurang-kurangnya menimbang untuk mengubah pendirian berkecuali dalam perang saudara di Syria yang berlarutan sejak dua tahun lalu.

Sekutu utama Israel, termasuk Amerika Syarikat dan dan Jordan sudah mula menghulurkan bantuan kepada kumpulan sekular dan sederhana yang di Syria meskipun bimbang kumpulan Islam semakin berpengaruh di kalangan pejuang yang menentang rejim Bashar al-Assad.


Netanyahu berkata demikian ketika berbincang mengenai keadaan keselamatan yang semakin buruk di Syria dalam wawancara dengan BBC World News apabila ditanya sama ada Israel terbabit memberi bantuan senjata kepada kumpulan penentang berkenaan.


Pemimpin Zionis itu berkata, dia tidak dapat mengesahkan spekulasi itu tetapi tidak pula menafikannya. - AFP

No comments:

Post a Comment