Wednesday 24 April 2013

Israel tuduh tentera Syria guna gas saraf



BAITULMUQADDIS - Tentera Presiden Syria, Bashar Al-Assad menggunakan senjata kimia dipercayai gas saraf untuk menghapuskan pihak penentang di negara tersebut, kata penganalisis kanan tentera Israel semalam.
Brigedier Jeneral Itai Brun membuat dakwaan itu pada satu sidang keselamatan di Tel Aviv sehari selepas Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS), Chuck Hagel menyatakan, agensi perisikan AS masih menyiasat kebenaran laporan penggunaan senjata maut itu.
Terdahulu, Presiden Barack Obama memberi amaran bahawa AS akan mengambil tindakan tegas sekiranya terdapat pengunaan senjata kimia di Syria
"Berdasarkan pengetahuan kami, terdapat penggunaan senjata kimia di Syria. Senjata kimia yang mana? Kemungkinan besar gas sarin," kata Brun.
Menurutnya, dakwaan tersebut dibuat berdasarkan gambar-gambar mangsa dengan mulut berbuih dan anak mata tertutup yang menjadi tanda keracunan gas sarin.
Jelas Brun, tentera Bashar melancarkan beberapa serangan terhadap pihak penentang sejak beberapa bulan lalu termasuk serangan pada 19 Mac lalu yang mana pengunaan gas sarin telah dikesan.
Sebelum ini, tentera Bashar dan pihak penentang saling menuding jari berhubung penggunaan senjata kimia dalam serangan di pinggir bandar raya Aleppo, utara Syria pada bulan lalu. - Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0424&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2RKUc66hD 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment