Wednesday 18 September 2013

PBB: Gas sarin diguna dalam serangan di Syria

PBB dedah laporanPendedahan itu dibuat berdasarkan sampel serpihan roket yang diperoleh di lokasi serangan gas beracun tersebut.

NEW YORK - UNITED STATES. Kumpulan pemeriksa Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu (PBB), kelmarin mengesahkan bahawa mereka telah menemui bukti yang jelas dan meyakinkan bahawa gas sarin telah digunakan dalam serangan senjata kimia di pinggir Damsyik, 21 Ogos lalu.

Pendedahan laporan itu dibuat berdasarkan sampel diambil pada serpihan roket yang menunjukkan gas beracun tersebut telah dilancarkan di Ein Tarma, Moadamiyah, Zamalka di kawasan Ghouta.

Bagaimanapun, mereka tidak mendedahkan dalang yang bertanggungjawab melancarkan serangan senjata kimia tersebut kerana ia berada di luar bidang kuasa kumpulan tersebut.

Sebelum ini, Amerika Syarikat (AS) pernah menuduh tentera rejim Presiden Bashar al-Assad mendalangi serangan terbabit yang telah meragut lebih 1,400 nyawa.

Awal bulan lalu, perisikan Perancis juga mendakwa kerajaan Syria mempunyai dua model roket yang boleh diisi dengan gas beracun dan dilancarkan pada sasaran dalam lingkungan jarak 50 kilometer.

Sementara itu laporan dipetik dari Al-Jazeera, Rusia tetap mempertahankan pendirian mereka bahawa serangan senjata kimia tersebut sebenarnya didalangi oleh Tentera Pembebasan Syria (FSA).

"Kami percaya segala dakwaan ke atas rejim Bashar adalah satu tindakan provokasi yang bertujuan untuk menarik campur tangan asing di Syria," kata Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov.

No comments:

Post a Comment