Sunday 15 September 2013

Ragu Bashar kotakan janji


New York: Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-moon berkata semalam, seperti masyarakat antarabangsa, beliau juga meragui Presiden Syria Bashar al-Assad akan menghormati perjanjian antarabangsa mengenai senjata kimia negaranya.

Rancangan Russia untuk meletakkan senjata kimia Syria di bawah kawalan n antarabangsa dan permohonan Damsyik untuk menyertai Konvensyen Senjata Kimia 1993 meredakan kebimbangan mengenai ancaman serangan tentera Amerika Syarikat.
“Presiden Bashar memberi reaksi terhadap rundingan Russia-AS bagi mengakhiri krisis itu, sebahagiannya melalui hasrat untuk menyertai konvensyen itu, kata Ban kepada saluran berita France 24 dalam satu wawancara.

“Itu menunjukkan tanda positif, tetapi pada masa sama, saya dapat merasakan keraguan masyarakat antarabangsa. Ya, saya juga ada berkongsi perasaan yang sama.


“Penting untuk pihak berkuasa Syria melaksanakan dengan jujur dan ikhlas membuktikan apa yang mereka katakan. Bashar perlu ikhlas,” katanya.


Amerika Syarikat dan sekutunya menyuarakan keraguan mengenai niat Bashar dan menggesa jaminan bahawa tindakan antarabangsa akan diambil jika kerajaan Syria gagal menunaikan janjinya.

Ban memberikan wawancara itu selepas berkata beliau percaya laporan pakar PBB akan memberikan pengesahan “sebenar” bahawa senjata kimia memang digunakan di Syria.

Pemeriksa PBB dijangka menyerahkan laporan mengenai serangan gas sarin di Damsyik 21 Ogos lalu kepada Ban esok.

Pemimpin PBB itu juga berkata, Bashar sudah melakukan banyak jenayah terhadap kemanusiaan.

Dalam wawancara semalam, Ban mengesahkan bahawa “jenayah buruk” berlaku di Syria dan ia perlu dipertanggungjawabkan.

Tetapi beliau juga berkata, hanya penyelesaian politik dapat mengakhiri konflik 30 bulan itu yang menyebabkan lebih 100,000 orang terbunuh.

Menurut Setiausaha Agung badan dunia itu, sidang keamanan di Geneva boleh diadakan pada Oktober jika krisis senjata kimia itu berakhir dan perunding antarabangsa boleh mengatasi perpecahan di kalangan pembangkang Syria.

“Kami bercadang melakukannya pada Oktober, dan ia memerlukan usaha yang bersungguh-sungguh,” katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment