Saturday 5 October 2013

Rakyat Syria berkongsi gua untuk menghindari serangan bom barbar rejim Assad.

Rakyat Syria berkongsi gua untuk menghindari serangan bom barbar rejim Assad.

Abu Khalid, yang tinggal di Jabal Akrad, di daerah pinggiran Lattakia. Dia menceritakan bahawa dia telah membawa seluruh anggota keluarganya untuk menetap di gua akibat serangan yang dilakukan rejjm Assad yang tak pernah berhenti setiap hari.

"Saya ingin melindungi anak-anak saya dari serangan tentara rejim, kerana itu saya membawa mereka
menetap di gua. Namun disini kami tidak mempunyai apa-apa, di dalam gua dengan suasana sangat dingin, tidak ada cahaya, kami tidak mempunyai lagi makanan dan bahkan kami tidak mendapat bekalan air. Di dalam satu gua biasanya terdapat 14 orang atau bahkan lebih dari itu."

Banyak warga Syria yang terpaksa berkongsi penempatan di gua atau bangunan-bangunan lama peninggalan zaman romawi dan kawasan rumah bawah tanah, mereka terpaksa membawa anak-anak mereka berkongsi penempatan kerana mereka tidak tahu lagi tempat yang aman bagi anak-anak mereka.
 

No comments:

Post a Comment