Saturday 23 November 2013

SEBUAH DOKUMENTARI PENUH PERISTIWA SERANGAN KIMIA DI SYRIA

SEBUAH DOKUMENTARI PENUH PERISTIWA SERANGAN KIMIA DI SYRIA- Pagi Rabu, 21 Ogos 2013.

Link Video : https://www.youtube.com/watch?v=_G_btDkPKk4#t=40

Mangsa terjaga untuk mencari beratus-ratus mangsa dalam Ghoutah Timur dan Barat Ghoutah di pinggir bandar Damsyik. Tanpa darah atau bahagian badan koyak. Seolah-olah mereka hanya sedang tidur. Ramai yang mati di atas katil mereka dan ramai mati daripada ancaman yang tidak dikenali. Kematian adalah lebih cepat daripada llarian mereka yang sedang ketakutan. Ratusan yang lainnya kehilangan keluarga mereka dalam pembunuhan beramai-ramai paling dahsyat dalam revolusi Syria.

Menurut mangsa, mimpi ngeri bermula pada pukul 3 pagi. Tentera rejim mengebom Ein Tarma dan Zamalka di Timur Ghoutah. Selain Joubar di Damsyik menggunakan peluru berpandu yang berkepalakan bahan kimia. Gas beracun merebak ke kawasan sekitar di Goutah. Termasuk Kafr Batna, Irbeen, Hamouriya dan Hazza. Sekitar 5 pagi, peluru berpandu yang sama menghentam Muadmiyat al-Syam di Barat Ghoutah. Kawasan sasaran adalah kawasan perumahan yang mempunyai rakyat tempatan dan beratus-ratus keluarga pelarian.

Gabungan Syria berkata serangan itu datang dari Brigade 155 di gunung Kalamoon. Selain pasukan keempat di Damsyik, senjata kimia telah digunakan.

Apakah tanda-tanda serangan kimia? Gejala pendedahan kepada Sarin termasuk lemas, sianosis, penguncupan biji mata dan spuming dan ada yang begitu hampir dengan kawasan berkenaan mati serta merta. Mereka yang dipengaruhi oleh bahan kimia kehilangan suara mereka dan kadang-kadang tidak boleh bergerak. Sehinggakan doktor-doktor juga telah dipengaruhi oleh gas-gas ini. Hanya doktor di kawasan sekitar tidak terjejas dan telah merawat mangsa-mangsa yang dibawa ke kawasan mereka. Dalam ketiadaan topeng, oksigen dan ubat. Pertolongan cemas bergantung kepada bawang, air dan ubat-ubatan yang ada.

Selepas serangan dengan gas beracun, ia adalah masa untuk jet pejuang Mig dan meriam berat. Mereka menyerang dari jauh mencegah beratus-ratus orang awam daripada melarikan diri daripada serangan kimia. Mereka mati di rumah mereka selepas berjaya melepaskan diri dar gas beracun. Pakar-pakar yang telah berpaling tadah daripada rejim cuba untuk membuat anggaran jumlah bahan kimia yang digunakan. Anggaran awal menunjukkan bahawa Goutah telah diserang dengan sekitar 200 liter gas toksik. Tetapi tiada apa yang pasti. Kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh rejim telah memanggil pembunuhan beramai-ramai fabrikasi dengan pembangkang. Mengikut rejim ia bertujuan mengganggu pemeriksa PBB. Rejim berkata serangan kimia tersebut adalah 'provokasi yang direncanakan terlebih dahulu'.
 

No comments:

Post a Comment