Sunday 8 December 2013

"Apa lah sangat..Benda remeh saja nak perbesarkan. Seorang lagi sahaja pun kanak-kanak Syria yang dah meninggal dunia"..



Benar, apa lah sangat memperbesarkan isu di Syria. Ia hanyalah perang antara yang Haq dan Batil. Kenapa mahu sibuk-sibuk hal negara orang lain? Kita tidak daya lakukan apa-apa. Apa guna kita sebarkan berita tentang pergolakan di sana apabila di negara kita sendiri sedang bergolak.

Ia benar anak-anak Umat Islam di sana disiksa, disembelih, dibunuh, dicerai-beraikan daripada keluarganya, dizalimi, kelaparan yang teramat, kesejukan sehingga ke tulang, dan sebagainya tetapi terdapat juga umat Islam di Malaysia yang dihimpit kesusahan. Kenapa sibuk-sibuk mahu membantu yang jauh apabila yang dekat tidak tertolong?

Ia benar, tetapi pernah kah kita terlintas atau terdengar hadith riwayat muslim yang berbunyi,"Orang-orang Muslim itu ibarat satu tubuh; apabila matanya marasa sakit, seluruh tubuh ikut merasa sakit; jika kepalanya merasa sakit, seluruh tubuh ikut pula merasakan sakit.”

Mampukah kita berjalan megah diatas bumi sedangkan saudara kita di tanah yang kaya dengan sirah agama kita sedang disiksa sebegitu rupa? Mampukah kita?

No comments:

Post a Comment