Friday 3 October 2014

39 angkat senjata


Oleh Yusmizal Dolah Aling dan Muhammad Saufi Hassan
Putrajaya: Sekurang-kurangnya dua atau tiga wanita warga Malaysia disahkan terbabit dalam kegiatan militan luar negara, khususnya Syria.

Penolong Setiausaha Kanan (Keselamatan dan Ketenteraman) Kementerian Dalam Negeri (KDN) Zamihan Mat Zin Al-Ghari berkata, pihaknya juga mengenal pasti 39 rakyat negara ini yang ‘mengangkat senjata’ atas alasan berjihad menentang musuh Islam di Syria.


“Ini jumlah yang kita kenal pasti setakat ini dan kita tak tahu jumlah sebenar rakyat negara kita yang terbabit dalam kegiatan militan. Kita sedang pantau sejauh mana pengaruh dan cubaan mereka untuk menyebarkan semangat jihad ini.

“Ia satu gerakan yang menjadi ancaman secara tidak sedar kerana rekod menunjukkan mereka yang terbabit berusia dalam lingkungan 20 hingga 35 tahun,” katanya ketika memberi taklimat isu semasa, di sini, semalam.


Sebelum ini, Harian Metro melaporkan seorang doktor wanita dari Malaysia mengakui menganggotai pasukan militan Daulah Islamiah (IS) dan berkahwin dengan rakan anggota pasukan itu pada Februari lalu.


Berdasarkan laporan portal berita luar negara, BuzzFeed News, wanita itu yang memperkenalkan diri sebagai Shams mengaku berasal dari Malaysia selepas ditanya beberapa rakan Twitternya dan mendakwa boleh bertutur dalam bahasa Urdu serta Hindi.


Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/03

No comments:

Post a Comment