Monday 27 October 2014

Lelaki Serang Parlimen Kanada Rakam Video, Rancang Ke Syria - Polis


Diterbitkan: Isnin, 27 Oktober 2014 10:46 AM
Michael Zehaf-Bibeau merancang ke Syria tetapi kelewatan dalam proses untuk memiliki pasport mengecewakannya.

LELAKI yang menembak mati seorang anggota tentera dan menceroboh bangunan Parlimen negara itu sebelum dia ditembak dilaporkan merakam video yang mendedahkan ideologinya dan motif politik yang mendorong kejadian itu berlaku.

Pihak polis mengesahkan Michael Zehaf-Bibeau yang masih dalam tahanan itu merancang rapi serangan umpama pengganas itu.

Pesuruhjaya Polis Diraja Kanada, Bob Paulson berkata, pihaknya mempunyai bukti kukuh serangan yang dilakukan lelaki itu didorong fahaman politik dan ideologinya.

Analisa video itu sudah dijalankan, bagaimanapun Paulson berkata, setakat ini, rakaman yang dibuat lelaki yang bapanya berasal dari Libya itu belum dapat didedahkan lagi.
Kata Paulson, suspek mungkin bertindak kerana kecewa masih gagal memperoleh pasport.

"Ibunya memaklumkan Zehaf-Bibeau berhasrat untuk ke Syria," katanya.
Perdana Menteri Kananda, Stephen Harper pada Rabu itu sebagai serangan pengganas dan pertumpahan darah akibat kejadian itu mendorong negara itu menyertai Amerika Syarikat untuk menenetang militan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS).

Ketika ini, polis menyiasat hubungan Zehaf-Bibeau dengan beberapa individu bagi mengesan sama ada ia menyumbang atau membantu melancarkan serangan itu.

Paulson berkata, pisau yang dibawa lelaki itu diambil dari kediaman saudaranya di Mont Tremblant, Quebec dan kini siasatan dilakukan untuk mengesan dari mana senapang lama itu diperoleh.

Katanya lagi, penyiasat juga mengenal pasti sumber kewangannya yang membolehkan dia membeli sebuah kereta dan melancarkan beberapa serangan terdahulu.

Beliau menambah, Zehaf-Bibeau pernah bekerja di tapak gali minyak di Alberta dan mempuyai akses kepada beberapa tabung.

Dalam kejadian Rabu lalu, Zehaf-Bibeau, 32 menembak mati Koperal Nathan Cirillo, 24 yang berkawal di Memorial Perang Kanada dan ketika dia menceroboh bangunan Parlimen, Sarjan Kevin Vickers berjaya menembaknya.

Serangan di Ottawa itu berlaku dua hari selepas seorang lelaki yang dipercayai militan ISIS melanggar dua anggota tentera di tempat meletak kereta di Quebec menyebabkan seorang terkorban, manakala seorang lagi cedera.

Bagaimanapun lelaki berusia 25 tahun terbabit sememangnya dalam senarai pemantauan pihak keselamatan Kanada ditembak mati polis yang bergegas ke tempat kejadian, berbeza dengan Zehaf-Bibeau yang bukan antara individu yang dipantau polis.

No comments:

Post a Comment