TIGA pelajar sekolah di London yang melarikan diri untuk menyertai IS di Iraq dan Levant tidak akan menghadapi tuduhan keganasan jika mereka kembali pulang ke tanah air.

Shamima Begum dan Amira Abase, masing-masing berusia 15 tahun, dan Kadiza Sultana, 16, hilang dari rumah mereka di timur London bulan lalu, sebelum terbang ke Turki untuk menyeberangi sempadan ke negara bergolak Syria.

Difahamkan, ketiga-tiga mereka membiayai perjalanan dengan mencuri barang kemas dari saudara mara dan membayar lebih 1,000 pound (RM1,400) dalam bentuk wang tunai kepada sebuah agensi pelancongan tempatan bagi penerbangan ke Turki.

Shamima, Amira dan Kadiza keluar dari rumah mereka pada 17 Februari lalu dan menaiki penerbangan Turkish Airlines dari lapangan terbang Gatwick di London ke Istanbul.
Rakaman kamera litar tertutup kemudiannya menunjukkan mereka melalui stesen kereta api Istanbul untuk ke tenggara negara itu. Meskipun ciri wajah mereka tidak dapat dilihat dengan jelas, namun pihak berkuasa tempatan mengesahkan mereka adalah pelajar Bethnal Green Academy yang hilang.