SEJAK kumpulan militan IS mula muncul tahun lalu, lebih 550 wanita muda telah pun menjejakkan kaki mereka di Syria dan Iraq.

Setiap hari juga puluhan warga asing masuk ke kawasan jajahan IS di utara Syria, di mana kebanyakan adalah remaja perempuan dari Barat berusia antara 15 dan 19 tahun.

Kerajaan Barat dikatakan begitu terdesak untuk membendung masalah ini. Namun, tidak banyak yang boleh dilakukan melainkan tidak membenarkan remaja bawah umur ke luar negara seorang diri dan mereka tidak boleh didakwa menggunakan senjata tanpa bukti.

Berita kehilangan beberapa pelajar di United Kingdom (UK) sekali gus meningkatkan kebimbangan mengenai radikal wanita Islam di Britain. Selain UK, antara negara lain yang terlibat adalah Amerika Syarikat, Australia, Perancis, Belanda, Kanada, Norway dan Sweden.

Melalui pelbagai kisah remaja yang menyertai kumpulan itu, ia jelas menunjukkan bahawa pengaruh rangkaian media sosial adalah sangat besar.

Difahamkan, anggota IS akan menawarkan nasihat, sokongan, membantu perjalanan mereka selain merupakan sumber propaganda yang menyampaikan tanggapan unggul tentang kehidupan seorang Islam dan jihad.

Awal bulan lalu juga, Menteri Luar Australia Julie Bishop mengumumkan lebih 40 wanita negara itu telah menyertai IS. Mereka didakwa menyertai suami sebagai pejuang asing atau mencari suami dalam kalangan anggota kumpulan itu yang sekali gus mengekalkan mitos pengantin jihadi.

Sama seperti remaja lelaki yang sanggup menyertai IS, wanita muda juga terpedaya dengan janji sebuah masyarakat Islam dari segi politik dan agama.