Thursday 11 June 2015

Penentang tawan pangkalan tentera


Beirut: Gabungan penentang Syria memberi satu lagi tamparan kepada rejim negara itu apabila menawan sebuah pangkalan tentera utama di selatan negara itu lewat kelmarin.

Kumpulan itu kini menguasai sepenuhnya pangkalan Briged Ke-52 di wilayah Daraa selepas pertempuran sengit selama 24 jam, kata jurucakapnya Mejar Essam al-Rayes.

“Briged Ke-52 dibebaskan sepenuhnya daripada kawalan tentera rejim. Sekurang-kurangnya 2,000 pejuang penentang terbabit dalam serangan itu.

“Pangkalan itu antara barisan pertahanan utama tentera rejim yang digunakan untuk melancarkan serangan terhadap semua lokasi di timur wilayah ini,” katanya.

Pangkalan itu terletak berhampiran lebuh raya utama dari Damsyik ke sempadan Jordan di selatan Syria selain berhampiran dengan wilayah Sweida yang rata-rata dikuasai tentera yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad.

Jurucakap satu lagi kumpulan dalam barisan berkenaan, Diaa al-Hariri berkata, pangkalan itu sebelum ini menjadi tapak melancarkan serangan tentera darah Bashar.

Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria (SOHR) mengesahkan kumpulan penentang menawan pangkalan itu selepas pertempuran mengakibatkan kematian 15 pejuang dan 20 tentera kerajaan.

Pengarahnya Rami Abdel Rahman berkata, penentang turut menawan dua perkampungan, termasuk Al-Rakham, pekan yang majoriti penduduknya penganut Kristian selepas tentera Syria berundur ke pekan berhampiran, Al-Dara.

Agensi rasmi SANA tidak melaporkan berita tawanan pangkalan berkenaan.

Ia bagaimanapun, berkata, sebelum ini, 40 orang terbunuh dalam pertempuran di kawasan itu.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 11 Jun 2015 @ 7:21 AM
DISYORKAN
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/57008#sthash.ccD1EMp2.dpuf

No comments:

Post a Comment