Tuesday 18 August 2015

96 lagi maut

Beirut: Beberapa serangan tentera udara Syria di bandar Douma yang dikuasai kumpulan penentang kelmarin menyebabkan 96 orang terbunuh.
Kumpulan Pemantau Hak Asasi Manusia Syria berkata, tentera yang setia kepada kerajaan Presiden Bashar al-Assad melancarkan sekurangnya 10 serangan udara di Douma yang kebanyakannya mengenai sebuah kawasan beli-belah popular.
“Jumlah kematian yang direkodkan meningkat kepada 96 orang termasuk sekurangnya dua wanita dan empat kanak-kanak,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan awal pagi semalam.
Menurutnya, 240 orang lagi cedera dan ramai yang parah.
Douma dikepung tentera Syria sejak hampir dua tahun lalu selepas ia jatuh ke tangan kumpulan penentang dan sering menjadi sasaran serangan udara.
Bagaimanapun, serangan kelmarin dianggap yang terburuk sepanjang empat tahun perang saudara di negara itu.
Seorang jurugambar AFP di Douma menggambarkan serangan itu adalah yang terburuk sejak dia membuat liputan di situ.
Di sebuah klinik sementara, satu bahagian dipenuhi mayat mangsa yang terbunuh dan sukarelawan bertungkus-lumus merawat ramai penduduk yang cedera.
Ketua sebuah kumpulan penentang, Pakatan Kebangsaan, Khaled Khoja mengutuk serangan itu yang dianggapnya pembunuhan beramai-ramai dan berikrar untuk menghukum kerajaan Syria.
Serangan itu berlaku ketika ketua agensi kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Stephen O’Brien yang baru dilantik pada Mei lalu sedang dalam rangka lawatan ke Syria.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 18 Ogos 2015 @ 10:11 AM


PASUKAN penyelamat mengusung seorang lelaki yang cedera dalam serangan tentera Syria di Douma, kelmarin.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/71183#sthash.qN8fVqtM.dpuf

No comments:

Post a Comment