Monday 24 August 2015

Itali selamatkan 3,000 pendatang di Mediterranean


Itali selamatkan 3,000 pendatang di Mediterranean

24 OGOS 2015
Operasi menyelamat kumpulan pelarian di Mediterranean giat dijalankan sejak minggu lalu.

ROM - ITALI. Pengawal pantai Itali, kelmarin berjaya menyelamatkan kira-kira 3,000 pelarian di Mediterranean selepas menerima panggilan kecemasan daripada lebih 20 kapal yang hanyut di perairan Libya.

Jurucakapnya memberitahu ia adalah operasi menyelamat terbesar yang dilancarkan dalam tempoh 24 jam tanpa menerima sebarang laporan kematian.

"Dua kapal tentera laut, Cigala Fulgosi dan Vega terlibat dalam operasi tersebut. Kira-kira 900 pelarian turut diselamatkan dari dua bot kayu yang hampir karam tidak jauh dari Libya," katanya.

Sementara itu, polis di Palermo, Sicily mengesahkan mereka telah menahan enam warga Mesir dipercayai anggota sindiket pemerdagangan manusia susulan operasi menyelamat pada 19 Ogos lalu.

Maklumat diperoleh daripada kira-kira 432 pelarian mendapati kapal tersebut membawa muatan berlebihan sebanyak 10 kali ganda daripada had dibenarkan dan golongan wanita serta kanak-kanak turut dikunci di bawah dek.

Selain itu, mereka juga terpaksa membayar 2,000 euro (RM9,520) kepada sindiket untuk perjalanan dari Mesir ke Itali. - AFP

No comments:

Post a Comment