Friday 4 September 2015

Eropah bertanggungjawab!

Ankara: Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan semalam menyelar negara Kesatuan Eropah (EU) dan menuduh mereka menjadikan Laut Mediterranean ‘kubur’ untuk migran.
Beliau juga bertata, Eropah bertanggungjawab terhadap setiap kematian migran.
“Negara Eropah yang menjadikan Laut Mediterranean kubur migran dan bertanggungjawab terhadap setiap kematian migran,” katanya ketika bercakap di Ankara.
Turki memberikan perlindungan kepada kira-kira 1.8 juta pelarian Syria dan sering kali menuduh Eropah tidak melakukan secukupnya untuk berkongsi beban itu.
“Negara Eropah yang menetapkan kriteria untuk hak asasi dan kebebasan manusia tetapi kini mereka enggan melaksanakan prinsip itu.
“Kami berpendapat adalah tidak adil untuk kami sahaja memikul beban yang kini dihadapi seluruh dunia,” katanya.
Recep berkata demikian selepas imej mayat seorang kanak-kanak Syria yang terdampar di pantai negara itu tersebar di seluruh dunia.
“Mayat seorang kanak-kanak yang mati dalam bot di Laut Meditteranean dihanyutkan ke pantai kami,” katanya.
Kerajaan Turki sebelum ini berkata, pengawal pantai negara itu menyelamatkan lebih 42,000 migran di Laut Aegean sepanjang lima bulan pertama tahun ini dan lebih 2,160 pada minggu lalu saja.
Sementara itu, di Paris, Menteri Luar Perancis Manuel Valls berkata, gambar kanak-kanak Syria yang mati lemas di pantai Turki itu menunjukkan perlunya tindakan segera dilakukan oleh Eropah bagi menangani krisis migran.
“Kanak-kanak itu ada nama: Alyan Kurdi. Tindakan segera perlu diambil oleh Eropah,” kata Valls dalam akaun Twitternya, semalam.
Alyan bersama-sama abangnya, Galip, lima dan ibu Rihan, mati lemas selepas bot mereka karam ketika dalam pelayaran ke Eropah untuk melarikan diri dari perang saudara di Syria.
Bapanya dilapor terselamat.
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 4 September 2015 @ 6:15 AM


SEORANG migran yang memaut anaknya ditahan di Bicske, Hungary, semalam. Lebih 160,000 pendatang dan pelarian tiba di Hungary tahun ini, menerusi sempadan Serbia.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/75132#sthash.YwiRO8mv.dpuf

1 comment:

  1. Thanks to Germany,austria, Britain and to all country involved in Syrian refugee,..thanks again give suaka to them...may bless to all of you....

    ReplyDelete