Dengan membawa sepanduk dan pelekat, lebih 2,000 orang mengambil bahagian dalam demonstrasi itu yang diadakan di Dataran al-Keesh bagi membantah cadangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu.
Bagaimanapun, secara tiba-tiba, lebih tujuh mortar dilancarkan dari kawasan yang dikuasai pergerakan Islam dan mengenai kumpulan penunjuk perasaan itu.
Sepanjang tahun lalu, Benghazi menyaksikan pertempuran sengit antara tentera dan pelbagai kumpulan termasuk kumpulan militan Negara Islam.
Serangan roket secara semberono ada kalanya mengenai kediaman awam di bandar kedua terbesar di Libya itu yang terpisah oleh kawasan yang dikuasai oleh penentang tentera.
Bagaimanapun di sebahagian kawasan perumahan lain, kehidupan rakyat berjalan seperti biasa, manakala pertempuran berkurangan di kawasan runtuhan akibat perang.
PBB menyerahkan cadangan pembentukan kerajaan perpaduan antara dua kuasa politik utama Libya bagi menamatkan kekacauan di negara ini, namun usaha untuk mencapai perjanjian tergendala ketika kedua-dua pihak mendapat tentangan daripada sekutu mereka. – REUTERS