Thursday 24 December 2015

Amnesty dakwa Rusia bunuh ratusan rakyat Syria

Amnesty dakwa Rusia bunuh ratusan rakyat Syria

23 DISEMBER 2015

 Rakyat Syria menjadi mangsa serangan udara oleh Rusia.


DAMASCUS - SYRIA. Sebuah badan bukan kerajaan, Amnesty International mendakwa Rusia sudah membunuh beratus-ratus orang awam dan memusnahkan penempatan di Syria.
Menurut laporan yang dikeluarkan Amnesty hari ini, corak serangan udara yang dijalankan oleh Rusia jelas 'menunjukkan pelanggaran undang-undang antarabangsa'.
"Sebilangan besar serangan udara Rusia jelas disasarkan terhadap orang awam atau penempatan orang awam," kata kata Pengarah Amnesty bahagian Timur Tengah dan Afrika Utara, Philip Luther.
Sekurang-kurangnya 200 orang awam didakwa maut dalam serangan udara yang dikendali Rusia sepanjang September, Oktober dan November.
Amnesty juga menuduh Rusia menipu dan memalsukan keadaan sebenar sebuah masjid di Idlib yang musnah akibat serangan udara.
"Rusia menggunakan imej satelit untuk menunjukkan masjid Omar Bin al-Khattab tidak terkesan oleh serangan udara, tetapi pada hakikatnya masjid  tersebut musnah," tuduh Philip.
Katanya, Kementerian Pertahanan Rusia patut berterus-terang dan mendedahkan lokasi serangan udara mereka dari terus dituduh menyerang orang  awam.
Kerajaan Rusia masih belum memberikan sebarang maklum balas terhadap laporan Amnesty tersebut
.

No comments:

Post a Comment