Thursday 24 December 2015

Perancis-Rusia setuju tingkat kerjasama perangi IS

Perancis-Rusia setuju tingkat kerjasama perangi IS

23 DISEMBER 2015 Perancis menyertai kempen ketenteraan memerangi IS di Syria sejak November lalu.
MOSCOW - RUSIA . Perancis dan Rusia mencapai kata sepakat untuk meningkatkan kerjasama dalam memerangi kumpulan militan IS di Syria.
Persetujuan itu dicapai selepas pertemuan antara Menteri Pertahanan Perancis, Jean-Yves Le Drian dan rakan sejawatannya dari Rusia, Sergei Shouigu di Moscow, kelmarin.
"Kami telah bersetuju untuk mengukuhkan pertukaran maklumat ketenteraan terhadap serangan dan lokasi kumpulan berbeza di Syria," kata Le Drian sambil menambah bahawa kedua-dua menteri juga bersetuju untuk mengadakan mesyuarat dua hala secara tetap.
Lawatan Le Drian ke Moscow dibuat selepas tersebarnya laporan ketegangan antara Rusia dan tentera pakatan antarabangsa diketuai Amerika Syarikat (AS) dalam memerangi IS di Syria.
"Perancis memang menyertai tentera pakatan namun kami tiada konflik dengan Rusia. Hubungan yang telah sedia ada, memerlukan kerjasama," katanya.
Kata Le Drian lagi, Perancis juga tidak berhasrat menjadi orang tengah antara Rusia dan AS dalam mewujudkan pakatan anti-IS bersama di Syria, kerana mengambil kira pendirian Moscow dan Washington terhadap Presiden Bashar al-Assad. - Press T
V

No comments:

Post a Comment