Friday 8 January 2016

Iran dakwa Arab Saudi bom kedutaannya di Yemen



BEBERAPA jentera bomba dikerahkan untuk memadamkan api di bangunan kedutaan Iran di Yemen semalam.


TEHERAN – Beberapa pesawat pejuang milik Arab Saudi sengaja mengebom Kedutaan Iran di Yemen dalam satu serangan udara yang menyebabkan sebilangan kakitangan di kedutaan itu cedera, kata Teheran semalam.
“Perbuatan ini yang disengajakan oleh Arab Saudi melanggar semua undang-undang antarabangsa yang melindungi misi diplomatik.
“Kerajaan Arab Saudi bertanggungjawab ke atas kerosakan dan kecederaan yang dialami kakitangan kedutaan kami. Iran berhak untuk melindungi kepentingannya dalam perkara ini,” kata jurucakap kementerian luar, Jaber Ansari menurut laporan stesen televisyen Iran.
Iran yang mengikuti ajaran Syiah bertelagah dengan Arab Saudi yang berfahaman Sunnah berhubung isu serantau di Asia Barat.
Namun, ketegangan antara dua negara itu memuncak pada hujung minggu lalu susulan pelaksanaan hukuman mati oleh Riyadh terhadap ulama Syiah berpengaruh, Nimr Al-Nimr dan 46 individu lain.
Kematian Nimr mencetuskan demonstrasi di banyak negara termasuk Iran. Sekumpulan penunjuk perasaan menyerbu dan membakar Kedutaan Arab Saudi di Teheran.
Tindakan itu mendorong Arab Saudi memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran dengan langkah serupa dilakukan oleh sekutunya termasuk Bahrain dan Sudan.
Emiriyiah Arab Bersatu pula mengurangkan hubungannya dengan Iran, manakala Kuwait dan Qatar memanggil pulang duta masing-masing di Teheran.
Satu pakatan diketuai Arab Saudi melancarkan perang udara terhadap kumpulan pemberontak Syiah Houthi di Yemen sejak Mac lalu.
Dalam pada itu, Iran mengharamkan semua produk dari Arab Saudi semalam, manakala larangan rakyat Iran mengerjakan umrah di kota suci Mekah masih berkuat kuasa sehingga diberitahu kelak.
“Kabinet Iran mengharamkan kemasukan semua produk milik Arab Saudi dan dari Arab Saudi,” kata kerajaan dalam satu kenyataan. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0108&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_07.htm#ixzz3wbAmUnVS 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment