Wednesday 10 February 2016

27 lagi pelarian mati lemas

Istanbul: Sekurang-kurangnya 27 orang, termasuk 11 kanak-kanak mati lemas selepas bot yang mereka naiki karam di Laut Aegean ketika cuba menyeberangi dari Turki ke Greece.
Pengawal pantai Turki berkata, mereka menemui bot yang membawa 40 pelarian dalam keadaan separuh karam selepas ia belayar dari Edremit di Balikesir, wilayah di barat Turki untuk menuju ke pulau Lesbos, Greece.
Setakat ini, empat pelarian diselamatkan dalam operasi mencari dan menyelamat dari udara dan laut, kata pengawal pantai Turki dalam kenyataan di laman webnya.
Sembilan lagi masih hilang.
Kerakyatan mangsa masih belum dikenal pasti.
Menurut agensi berita Dogan, sekurang-kurangnya 35 pelarian maut dalam dua kejadian berasingan di luar pantai barat Turki.
Ia kemudian melaporkan hanya satu kejadian berlaku dengan 11 kanak-kanak mati.
Turki yang menempatkan lebih 2.5 juta warga Syria yang melarikan diri dari peperangan di negara itu menjadi pintu utama bagi pendatang untuk ke Eropah.
Kejadian semalam berlaku ketika Canselor Jerman, Angela Merkel mengadakan perbincangan di Ankara mengenai usaha mengurangkan kebanjiran pelarian ke Eropah. Ketika ini kira-kira 30,000 pelarian Syria masih terkandas di sempadan Turki selepas melarikan diri dari serangan rejim Bashar di Aleppo, wilayah di utara Syria.
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 10 Februari 2016 @ 5:15 AM

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/113774#sthash.kODyOaPx.dpuf

No comments:

Post a Comment