Friday 12 February 2016

Lebih 400,000 korban perang Syria

London: Lima tahun perang saudara di Syria mengorbankan 400,000 penduduknya dan 70,000 lagi mati akibat sebab lain, termasuk kekurangan makanan dan ketiadaan keperluan asas seperti air bersih dan kemudahan perubatan.
Menurut laporan akhbar Guardian, berdasarkan Pusat Kajian Dasar Syria, jumlah itu ialah 11 peratus daripada jumlah penduduk Syria.
Pihak yang disokong Amerika Syarikat cuba menghapuskan militan Negara Islam di Syria dan mahu menggulingkan Presiden Bashar al-Assad kononnya bagi menstabilkan Syria.
Bagaimanapun Russia serta Iran mahukan Bashar terus berkuasa dan tidak bersetuju dengan penentang Bashar yang disokong Barat serta negara Arab, terutama Arab Saudi.
Kira-kira 400,000 terbunuh akibat peperangan manakala 70,000 lagi mati kerana tidak mendapat rawatan sempurna, ketiadaan ubat, air bersih, makanan dan rumah.
Menurut pusat kajian itu, 1.9 juta orang cedera dan jangka hayat rakyat Syria menurun daripada 70 tahun pada 2010 kepada 55.4 tahun pada 2015.
Seorang penduduk meratapi rumahnya yang musnah akibat bedilan peluru berpandu Scud di Aleppo Ard al-Hamra. - Foto Fail (Reuters)
Perang itu juga menyebabkan kerugian ekonomi bernilai AS$255 bilion.
Ahmed Dabu hilang kaki dan tangan akibat serangan udara tentera Syria dirawat di hospital pertubuhan kebajikan antarabangsa di Kilis, Turki. - Foto EPA
A man sits amid debris after an apparently random air attack by forces loyal to Syria's President Bashar al-Assad in Aleppo earlier this week.
Sheima Tafiyye yang cedera akibat tembakan penembak hendap kehilangan kedua-dua matanya dirawat di hospital pertubuhan kebajikan antarabangsa di Kilis, Turki. - Foto EPASheima Tafiyye yang cedera akibat tembakan penembak hendap kehilangan kedua-dua matanya dirawat di hospital pertubuhan kebajikan antarabangsa di Kilis, Turki. - Foto EPA
Credit:
Hosam Katan/Reuters
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 11 Februari 2016 @ 6:50 PM


Seorang lelaki berlari membawa kanak-kanak yang cedera selepas serangan udara oleh tentera kerajaan Syria. - Foto Fail (Agensi)
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/114192#foto

No comments:

Post a Comment