Thursday 17 March 2016

Hampir separuh tentera Russia keluar Syria

RABU, 16 MAC 2016 @ 11:00 PM

MOSCOW: Hampir separuh pesawat serangan udara Russia yang berpangkalan di Syria berlepas pulang ke negara itu sejak dua hari lalu, menurut satu kiraan Reuters yang memberi gambaran Kremlin sedang mempercepatkan pengunduran sebahagian aset ketenteraan negara itu. Isnin lalu,

Presiden Vladimir Putin mengarahkan sebahagian besar kontingen tentera Russia di Syria balik selepas lima bulan menjalankan serangan udara dengan menyatakan Russia mencapai hampir seluruh matlamatnya.


PRESIDEN Vladimir Putin. - Foto AP

Jumlah sebenar pesawat Russia di pangkalan udara Hmeymim di wilayah Latakia, Syria adalah rahsia. Namun, analisis imej satelit, serangan udara dan kenyataan Kementerian Pertahanan membayangkan negara itu mempunyai 36 jet tentera di Syria.

Sekurang-kurangnya 15 daripada pesawat itu sudah berlepas pulang sejak dua hari lalu, menurut satu analisis Reuters menggunakan rakaman televisyen kerajaan Russia dan turut membabitkan jet Su-24, Su-25, Su-30 dan Su-34.

Reuters gagal mendapat pengesahan pergerakan pesawat terbabit dan ia mustahil untuk menentukan sama ada pesawat terbabit terbang ke Syria untuk menggantikan pesawat yang sudah balik.

Analisis tentera menyatakan pesawat Su-24 dan Su-25 dihantar pulang adalah pesawat lama era-Soviet yang sudah diperbaharui dan menjadi jentera serangan utama kempen Russia di Syria. - REUTERS

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/134349

No comments:

Post a Comment