Thursday 17 March 2016

Pengunduran Russia bukan kejutan

Geneva: Pengunduran tentera Russia dari Syria bukan satu kejutan, kata ketua perwakilan Syria ke rundingan damai di Geneva, Bashar Ja’afari, semalam.
Menurutnya, keputusan Russia mengundurkan sebahagian tenteranya dari Russia adalah keputusan bersama yang dipersetujui oleh Presiden Putin (Vladimir, Russia) dan Presiden Bashar al-Assad.
“Kerana itu kami tidak terkejut,” katanya kepada wartawan selepas mesyuarat di pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Dia juga menolak cadangan membentuk satu negara persekutuan di Syria dan memberitahu, rejim Bashar belum bersedia mengadakan rundingan damai secara langsung dengan wakil kumpulan penentang rejim berkenaan.
Di Riyadh, Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir menyambut baik keputusan Russia dan berharap ia akan memaksa Bashar akur kepada kehendak masyarakat antarabangsa.
“Kami berharap keputusan Russia akan mempercepatkan proses politik berdasarkan perisytiharan Geneva 1 dan memaksa Bashar bersetuju kepada penyerahan kuasa sebagai cara untuk menamatkan perang saudara di negaranya,” kata Adel. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 17 Mac 2016 @ 10:48 AM


ANGGOTA tentera Russia menyelenggara pesawat Sukhoi Su-25 sebelum ia berlepas pulang ke Moscow, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/123354#sthash.Pr9sDevI.dpuf

No comments:

Post a Comment