Saturday 19 March 2016

Kurdis isytihar wilayah persekutuan di utara Syria

KHAMIS, 17 MAC 2016 @ 10:28 PM

AHLI biro bersidang bagi mengumumkan satu sistem persekutuan di bandar Kurdish. - Foto Reuters

RMEILAN: Puak Kurdis di Syria hari ini mengisytiharkan sebuah wilayah persekutuan di kawasan dalam kawalan mereka di utara negara dilingkari konflik itu, namun kerajaan dan pakatan pembangkang menolak tindakan berkenaan.

Pengumuman itu kemungkinan membangkitkan kemarahan jirannya di Turki dan merumitkan proses rundingan damai di Geneva yang menyasar menamatkan perang saudara lima tahun. Amerika Syarikat, penyokong utama pejuang Kurdis dalam pertempuran menentang militan IS, turut memberi amaran ia tidak mengiktiraf mana-mana pemerintahan sendiri puak Kurdis dalam Syria.

 Lebih 150 delegasi dari Kurdis, Arab, Assyria dan pihak lain bermesyuarat di Syria bersetuju mewujudkan satu "sistem persekutuan" menggabungkan jajahan dikendalikan puak Kurdis di beberapa wilayah di Syria. Seorang anggota jawatankuasa persediaan persidangan, Aldar Khalil berkata, pihaknya memberi kelulusan untuk penubuhan satu sistem persekutuan di Rojava (tiga wilayah jajahan Kurdis) dan utara Syria.

 Sihanuk Dibo daripada parti serpihan utama Kurdis Syria, Parti Kesatuan Demokratik, berkata, delegasi persidangan itu 'meluluskan' pelan terbabit. Puak Kurdis sudah mengendalikan satu sistem tiga 'pentadbiran autonomi' di utara Syria, dengan pasukan polis bebas dan sekolah. -AFP

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/134633

No comments:

Post a Comment