Saturday 19 March 2016

Tenggara Turki digegar bom, pegawai polis maut

JUMAAT, 18 MAC 2016 @ 9:54 PM


KEPULAN asap tebal naik ke udara di daerah Baglar, Diyarbakir, lokasi pertempuran antara anggota keselamatan Turki dan militan Kurdis pada 16 Mac lalu. - Foto fail Reuters


DIYARBAKIR: Satu serangan bom oleh militan Kurdis mengorbankan seorang pegawai polis di tenggara Turki hari ini manakala satu lagi peranti dimatikan di luar sebuah bangunan kerajaan.

Kejadian berlaku ketika kedutaan asing mengeluarkan amaran keselamatan mengenai bantahan hujung minggu ini.

Turki berada dalam keadaan berjaga-jaga peringkat tinggi sejak kejadian pengeboman bunuh diri yang didakwa dilakukan kumpulan militan Kurdis sehingga mengorbankan 37 orang di ibu kota Ankara, Ahad lalu.

 Jerman menutup misi diplomatik dan sekolahnya di Turki, manakala kedutaan Amerika Syarikat (AS) dan Eropah memberi amaran kepada rakyatnya supaya berjaga-jaga.

Sumber keselamatan berkata, militan Parti Pekerja Kurdistan (PKK) dipercayai melancarkan serangan hari ini ke atas kenderaan berperisai polis ketika operasi keselamatan di bandar Nusaybin berhampiran sempadan Syria.

 Pihak berkuasa negeri berkata, di Bandar Hani, juga di bahagian tenggara yang dikuasai penduduk Kurdis, polis menemui sebuah kenderaan dipenuhi 150 kilogram bahan letupan.

 Ia dipercayai bakal diletupkan bagi menandakan ulang tahun kejayaan Perang Dunia Pertama di Canakkale, hari ini. - Reuters

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/134915

No comments:

Post a Comment