Monday 9 May 2016

Banduan penjara Syria tamatkan pemberontakan

ISNIN, 9 MEI 2016 @ 10:09 AM

Imej yang diambil daripada video dimuat naik di laman web media sosial memaparkan pasukan keselamatan berjalan di luar penjara Hama, Syria, selepas pemberontakan oleh penghuni penjara. - Foto REUTERS
AMMAN: Perjanjian awal disahkan dicapai untuk menamatkan krisis di penjara Syria oleh hampir 800 tahanan politik yang akhirnya membawa kepada pengampunan dan pembebasan mereka tanpa dakwaan.
Kumpulan hak dan aktivis berkata, perjanjian yang dibuat lewat Ahad akan menamatkan pemberontakan di penjara Hamas di tengah Syria yang bermula minggu lalu apabila tahanan politik memberontak selepas lima banduan dipindahkan ke penjara Sadnaya untuk menjalani hukuman mati yang diluluskan tribunal tentera.
"Rejim bersetuju dengan hampir semua tuntutan untuk membebaskan tahanan politik yang ditahan tanpa dakwaan," kata aktivis hak yang berhubung dengan dua banduan.
Banduan merampas penjara yang terletak 210 kilometer dari Damsyik dan menjadikan pengawal sebagai tebusan.
Ia memaksa pihak berkuasa cuba untuk menyerbu penjara itu pada Jumaat menggunakan gas pemedih mata dan peluru getah untuk menamatkan pemberontakan.
Aktivis hak terkemuka Syria, Mazen Darwish, bekas tahanan yang berhubung dengan banduan, berkata perjanjian lisan sudah dicapai tetapi tidak memberikan butiran lanjut.
Kementerian Dalam Negeri Syria menafikan laporan mengenai penjara Hama tetapi tidak mengulas mengenai isu itu sejak Isnin.
Pemantau bagi Hak Asasi United Kingdom mengesahkan perjanjian sedang diusahakan untuk membebaskan 26 tahanan. - Reuters

No comments:

Post a Comment