Sunday 11 September 2016

19 penduduk awam Syria 
maut dibedil tentera kerajaan


11 September 2016 12:17 AM

pasukan Pertahanan Awam Syria dibantu penduduk awam menyelamatkan


PASUKAN Pertahanan Awam Syria dibantu penduduk awam menyelamatkan orang ramai susulan serangan udara di sebuah pasar di wilayah Idlib semalam. AFP
DAMSYIK 10 Sept. - Kurang 24 jam selepas Amerika Syarikat (AS) dan Rusia mengumumkan gencatan senjata di Syria yang akan berkuat kuasa pada Hari Raya Aidiladha Isnin ini, tentera yang setia kepada Presiden, Bashar al-Assad terus melancarkan sera­ngan udara, mengorbankan 19 orang awam di wilayah Idlib hari ini.
Sumber perubatan tempatan memberitahu portal Zaman al-Wasl, jet tempur tentera Syria membedil sebuah pasar menggunakan peluru berpandu.
Angka korban dijangka me­ningkat ketika Pasukan Pertahanan Awam Syria bergegas ke lokasi kejadian.
Media antarabangsa turut me­maparkan gambar-gambar lo­­kasi serangan antaranya menunjukkan kepulan asap dan api masih menyala ketika beberapa lelaki mendukung wanita tua, kanak-kanak serta mengalihkan mayat.
Sekeping gambar memaparkan tubuh dan wajah seorang lelaki diselaputi debu selepas diselamatkan daripada runtuhan bangunan.
Terdahulu, AS dan Rusia hari ini mencapai persetujuan gencatan senjata baharu Syria yang jika dilaksanakan bakal menyaksikan kerjasama dua negara ber­kenaan memerangi kumpulan mi­litan.
Setiausaha Negara AS, John Kerry dan Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov berkata, keputusan tersebut dicapai malam semalam dan akan berkuat kuasa pada hari pertama Hari Raya Aidiladha, Isnin ini.
Moscow menyokong pimpinan Bashar manakala AS bersama kumpulan-kumpulan pemberontak.
Namun, jika Rusia boleh menggesa Bashar mempersetujui gencatan senjata itu, Moscow dan Washington akan mewujudkan satu unit penyelaras bersama untuk melancarkan serangan terhadap sasaran pengganas.
“Kami setuju menjalin kerjasama tentera udara dua negara untuk melancarkan serangan terhadap pengganas.
“Kami juga telah menetapkan dari mana serangan akan dilancarkan,” kata Lavrov.
Kerry pula berkata, gencatan senjata bertujuan mengurangkan keganasan, meredakan penderitaan dan langkah ke arah run­dingan damai serta perubahan politik di Syria. – DPA
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/19-penduduk-awam-syria-8232-maut-dibedil-tentera-kerajaan-1.381300#sthash.iQXGHHPI.dpuf

No comments:

Post a Comment