Wednesday 7 September 2016

Britain gesa elak kesilapan di Iraq

DUNIA RABU, 7 SEPTEMBER 2016 @ 10:54 AM

GAMBAR fail, Menteri Luar Britain, Boris Johnson bercakap kepada sidang akhbar di Vienna, 2 September lalu. - Foto EPA

LONDON: Menteri Luar Britain, Boris Johnson, pada Rabu menggesa kesilapan dilakukan ketika perang di Iraq dielakkan dalam usaha mencari penyelesaian kepada konflik di Syria, menjelang rundingan dengan pembangkang negara itu.

 Johnson menuntut Presiden Bashar al-Assad digulingkan, berkata ia perlu bagi mengelakkan kekacauan yang menyusul penggulingan bekas Presiden Saddam Hussein pada 2003.

 "Mengapa perkara sama tidak sepatutnya berlaku lagi? Assad bukan pemimpin tetapi ketua lemah yang tidak boleh menyatukan negaranya, tidak selepas beliau terbabit dalam pembunuhan rakyatnya," tulis beliau dalam akhbar The Times.

Johnson menuduh Assad melakukan taktik kejam tentera dalam konflik berterusan itu dan mengkritik sokongan Russia terhadap pemimpin Syria berkenaan.

"Seluruh masyarakat antarabangsa komited, sekurang-kurangnya secara prinsip, untuk menyingkirkan diktator Syria.

"Malah Russia bersetuju perlu ada peralihan politik. Namun tetapi mereka menggunakan tentera untuk menghalang tindakan menggulingkan Assad dan membiarkan beliau terus berkuasa," katanya. Ulasan Johnson disiarkan menjelang pertemuan di London dengan Suruhanjaya Rundingan Tinggi, yang dijangka mendedahkan rangka kerja bagi peralihan politik lewat Rabu. - AFP

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/190510

No comments:

Post a Comment