Saturday 11 May 2013

Syria siap sedia perangi Israel



Damsyik: Syria mengancam bertindak balas “serta-merta” kepada sebarang serangan baru Israel ketika pejuang Hizbullah di Damsyik berjanji menyediakan senjata yang bakal “mengubah suasana” perang itu.

Dalam temubual dengan AFP, Timbalan Menteri Luar Syria Faisal Muqdad berkata, arahan telah dibuat supaya pasukan keselamatan negara itu bertindak serta-merta terhadap sebarang serangan Israel.


“Mereka tidak perlukan sebarang arahan baru untuk bertindak dan penentangan kami pasti akan menjejaskan Israel,” katanya.


Faisal turut menafikan dakwaan Tel Aviv kononnya serangan udara itu disasarkan kepada bekalan senjata yang sedang dihantar untuk Hizbullah.


Sementara itu di Beirut, pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah berkata, Syria akan membekalkan senjata yang boleh mengubah hala tuju perang berkenaan kepada kumpulan berkenaan.


“Ia juga membuka laluan kepada pejuang Hizbullah memerangi negara Yahudi di Bukit Golan,” katanya.

Sebelum ini, Israel berkali-kali memberi amaran untuk campur tangan bagi mengelak sebarang senjata canggih dibekalkan kepada Hizbullah yang menjadi sekutu politik Bashar. Di beberapa tempat di Syria, pejuang Hizbullah turut memerangi pejuang antikerajaan bersama tentera Bashar. - AFP

No comments:

Post a Comment