Thursday 22 August 2013

JIHAD

 JIHAD ( Bahagian 29 )

Allah Tuhan yang Maha Mengetahui telah berfirman :

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (munafik) yang telah kufur dan berkata kepada saudara-saudaranya apabila mereka pergi mengembara di muka bumi untuk berniaga atau keluar berperang (lalu mati atau terbunuh): Kalau mereka tinggal bersama-sama kita, tentulah 
mereka tidak mati dan tidak terbunuh. (Apa yang mereka katakan itu tidak ada faedahnya) bahkan akibatnya Allah menjadikan (kesan perkataan dan kepercayaan mereka) yang demikian itu: Penyesalan dalam hati mereka. Dan (ingatlah), Allah yang menghidupkan dan yang mematikan dan Allah sentiasa melihat akan segala yang kamu lakukan. (156)

Demi sesungguhnya! Jika kamu terbunuh pada jalan Allah (dalam perang Sabil), atau kamu mati (mati biasa semasa mengerjakan kebajikan umum), sesungguhnya keampunan dari Allah dan rahmatNya adalah lebih baik (bagi kamu) dari apa yang mereka
(orang-orang kafir dan munafik) itu himpunkan (meliputi segala jenis kesenangan hidup). (157)

Demi sesungguhnya! Jika kamu mati atau terbunuh, sudah
tentu kepada Allah jualah kamu akan dihimpunkan (untuk menerima balasan). (158)

"O ye who Believe! be not like the Unbelievers, who say of their brethren, when they are travelling through the earth or engaged in fighting: "If they had stayed with us, they would not have died, or been slain." This that Allah may make it a cause of sighs, and regrets in their hearts. It is Allah that gives Life and Death and Allah sees well all that ye do. (156)
And if ye are slain, or die in the way of Allah, forgiveness and mercy from Allah are far better than all they could amass. (157) And if ye die, or are slain, Lo! it is unto Allah that ye are brought together. (158)

No comments:

Post a Comment