Wednesday 4 September 2013

Di Malaysia...

Di Malaysia... Warga Iran diraikan, sementara warga Syria pula tidak dirai. Anda boleh lihat berapa ramai peniaga-peniaga Iran disini, sedangkan saudara kita di Syria masih tidak diiktiraf. Permohonan status pelarian tidak dilayan. 

Muslim itu bersaudara, adalah tanggungjawab saudaranya membantu jika saudaranya disakiti. Mereka yang tidak memperdulikan nasib saudara seagamanya bakal tidak diakui sebagai umat Nabi Muhammad SAW di akhirat kelak. Sabda Rasulullah SAW,

“ Barangsiapa yang tidak memperdulikan urusan kaum muslimin, maka ia bukanlah termasuk dari kalangan mereka”. (Hadis riwayat Abu Daud)

Oleh itu persaudaraan dalam Islam adalah berasaskan kepada keimanan kepada Allah SWT. Mereka yang mentauhid yakni meng-Esakan Allah SWT serta mengaku Nabi Muhammad SAW itu adalah utusan-Nya, mereka diikat sebagai saudara seagama.

Firman Allah SWT,
“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara” (Al-Hujurat : 10)

Rasulullah SAW bersabda “Orang beriman dengan orang beriman yang lain itu adalah seperti jasad yang satu. Sekiranya salah satu anggota mengalami kesakitan, maka seluruh jasad akan turut berjaga malam, merasa panas dan gusar.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim).

Allahu Rabbi... Sangat kecewa, sangat-sangat kecewa dengan sistem di Malaysia.

No comments:

Post a Comment