Tuesday 8 October 2013

Ada pengunjung bertanya admin kenapa mujahidin di sana tidak menggunakan helikopter dan jet untuk menyerang rejim selepas mereka menawan beberapa buah lapangan terbang?

Ada pengunjung bertanya admin kenapa mujahidin di sana tidak menggunakan helikopter dan jet untuk menyerang rejim selepas mereka menawan beberapa buah lapangan terbang?

Soalan yang baik. 
Untuk Statisik lapangan terbang tentera yang telah dibebaskan :
di Aleppo, Lapangan Terbang Tentera Jarrah dan Ming (Minnakh), 
di Idlib- Lapangan Terbang Tentera Taftanaz dan Abu Dhuhur,
di Homs- Lapangan Terbang Tentera al-Qusayr

Selepas mujahidin kita membebaskan lapangan terbang tentera ini, 1) Kebanyakan jet pejuang dan helikopter yang ada di situ tidak boleh digunakan lagi.
2) Kebanyakan jet pejuang dan helikopter telah menjadi bangkai setelah diserang dengan artileri dan mortar oleh mujahidin.
3) sesetengah landasan lapangan terbang musnah teruk seperti di Al-Qusayr, jadi pesawat tidak boleh landing dan take-off
3) sesetengahnya di tempat lain, setelah melihat keadaan semakin kritikal, tentera rejim memindahkan pesawat-pesawat mereka ke lapangan terbang yang lain seperti di Homs dan Damsyik. (ada video menunjukkan helikopter dan jet di tembak ketika cuba lari / take-off dari airport berkenaan)
4) untuk menyerang melalui udara mujahidin memerlukan pilot
5) selain pilot, mereka memerlukan engineer
6) selain engineer mereka memerlukan anggota yang mengawal atau mengetahui sistem trafik udara / 'Air traffic Control system'
7) Selain daripada itu mereka memerlukan minyak petroleum khas untuk kapal terbang. Minyak petrol ini tidak sama seperti yang digunakan untuk kenderaan darat.
9) Jika mereka mempunyai minyak sekalipun, bagaimana mahu menetapkan sasaran jika mereka tidak mempunyai sistem radar.
10) Jika mereka mempunyai sasaran dan mempunyai sistem radar bagaimana mahu menyerang jika mereka tidak mempunyai 'missile' atau 'bom'
11) Jika mempunyai segala kelengkapan sekalipun, tidakkah mujahid-mujahid yang berada di bawah akan keliru dan menyangkakan itu adalah pesawat musuh.
Penuh dengan risiko....

Ini sahaja point yang Admin boleh fikirkan. Admin bukan Colonel Airforce. Admin bukan pilot jadi ini sahaja point yang admin mampu fikirkan kenapa mujahiddin kita tidak menyerang rejim melalui udara. Mungkin ada di kalangan pengunjung yang lebih tahu.

Tetapi cuba bayangkan kalau mujahiddin kita mempunyai jet dan helikopter dan mampu menyerang balas melalui udara.... memang Bashar telah lama bungkus.

Nota : Imej di bawah adalah di antara imej yang terkenal menunjukkan anggota Jabhat al-Nusra bergambar di atas sebuah helikopter di Lapangan Terbang Taftanaz. Serangan di mulakan oleh FSA tetapi gagal sehinggalah 1000 pejuang Jabhat al-Nusra masuk. Setelah 2 bulan menyerang, lapangan terbang ini dibebaskan pada awal bulan Januari 2013.

No comments:

Post a Comment