Tuesday 8 October 2013

syria berdarah

Rakyat Malaysia bersama Revolusi Islam
Pasukan yang terlibat ketika membebaskan Khanasser (Anasartha) pada awal bulan September lalu :
Liwa' al-Tauhid,
Ahrar al-Syam,
Liwa Dar'al Jabal,
Jabhat al-Nusra 
Liwa' Ahfad al-Rosul

Kemudian mereka terus kepada objektif berikutnya iaitu menyerang Al-Safeera dan menyerahkan tugas menjaga Khanasser kepada FSA (Briged Ahrar al-Zawiya). Rejim melakukan serang-balas, Ahrar al-Zawiya berundur. Khanasser jatuh semula ke tangan rejim.

Susulan kejatuhan Khanasser, kali ini pasukan yaang terlibat untuk membebaskan Khanasser untuk kali ke-2 ialah
1) Ahrar al-Syam
2) Jabhat al-Nusra
3) ISIS
4) Briged Ansar al-Mahadi.

Persoalan :
1) Kenapa setelah mujahiddin menguasai Khanasser mereka menyerahkan tugas mempertahankan Khanasser kepada Ahrar al-Zawiya? Sedangkan Ahrar al-Zawiya tidak terlibat langsung dalam operasi pembebasan Khanasser.
2) Jika mereka masih ingin menyerahkan tugas ini kepada Ahrar al-Zawiya, kenapa mereka tidak memberi pasukan tambahan lain untuk membantu Ahrar al-Zawiya?
3) Kemana perginya Liwa' Dar'al Jabal? Sedangkan mereka memperolehi ghanimah yang cukup banyak ketika pembebasan Khanasser?
4) Kemanakah Ahfad al-Rasul dan Liwa al-Tauhid? ( Nota: Ahfad al-Rasul adalah salah satu pasukan dalam FSA yang pening dan berpenyakit. Mereka tidak taat kepada pemimpin tertinggi sebaliknya taat kepada komander kawasan.)
4) Kenapa mujahiddin tidak berkawal di laluan (titik biru), memasang IED, roadside bomb dan sebagainya kerana hanya itu satu-satunya jalan yang boleh digunakan rejim untuk ke Aleppo.
5) Kenapa Ahrar al-Zawiya tidak memanggil 're-inforcement' ketika melihat situasi semakin sukar?

No comments:

Post a Comment