Sunday 1 December 2013

monggol dan syiah sama-sama kejam

Orang-orang mongol adalah penganut Shamanisme yang mempertahankan kepercayaan kuno terhadap kesucian benda-benda alam seperti air, api, petir, angin dan hujan. Kepercayaan mereka inilah yang turut memotivasikan mereka menyerang orang-orang Islam yang menggunakan air dalam beribadah. 

Sebagai bangsa nomad, umumnya orang-orang mongol memiliki watak yang keras, suka berperang dan berani menghadapi maut untuk mencapai keinginannya. Kerana watak kerasnya, maka ketika berperang pun mereka tidak mengenal sifat kemanusiaan. Apabila bertempur, mula dari kanak-kanak hinggalah yang tua, akan dibunuh dan dipenggal kepalanya.

Ada pendapat mengatakan bahawa bangsa Mongol bukanlah suku nomad, melainkan bangsa yang memiliki ketangkasan menunggang kuda yang mampu menakluk dari satu wilayah ke satu wilayah.

Sesiapa yang pernah membaca kisah bangsa Mongol menyerang Baghdad, Iraq, pastinya tahu betapa kejam dan zalimnya mereka ini. Ya, bangsa Mongol sama level dengan penganut Syiah yang turut punya sifat yang zalim. Makhluk perosak.

No comments:

Post a Comment