Wednesday 25 June 2014

15 militan Malaysia didakwa terbunuh di Syria, kata Wisma Putra


Published: 25 June 2014
Seorang pejuang Isil memegang bendera dan senjata di sebuah jalan di bandar Mosul. – Gambar oleh Reuters, 25 Jun, 2014.
Seorang pejuang Isil memegang bendera dan senjata di sebuah jalan di bandar Mosul. – Gambar oleh Reuters, 25 Jun, 2014.


Wisma Putra mendedahkan terdapat dakwaan mengatakan 15 rakyat Malaysia terbunuh di Syria pada pertengahan bulan ini selepas terlibat dengan aktiviti jihad kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Jajahannya (Isil), kumpulan yang berpecah daripada Al-Qaeda.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, Kementerian Luar mengesahkan dakwaan dibuat oleh Wakil Tetap Syria di New York pada satu sidang media pada 18 Jun.

Wakil Syria itu mendakwa, selain rakyat Malaysia, rakyat negara lain termasuk beberapa negara Asean, juga terlibat dalam aktiviti seumpama itu di Syria.



"Kementerian sedang bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa Malaysia yang berkaitan mengenai perkara ini dan meminta pihak berkuasa Syria mengesahkan dakwaan itu," menurut kenyataan itu.
“Malaysia adalah sebuah negara yang cintakan keamanan dan mengamalkan kesederhanaan.”

Kementerian Luar berkata, Malaysia menentang dan tidak merestui tindakan keganasan atau ekstremisme oleh mana-mana pihak termasuk oleh rakyatnya sendiri.

Isil atau dikenali juga sebagai kumpulan negara Islam Iraq dan Syria (Isis) terlibat dengan aktiviti keganasan di kedua-dua negara tersebut.

Isil merupakan kumpulan pecahan Al-Qaeda yang mahu menubuhkan negara Islam dan diperintah oleh Khalifah di Iraq dan Syria dan diklasifikasikan sebagai organisasi pengganas.

Sebelum ini media melaporkan terdapat rakyat Malaysia yang dikatakan terlibat dengan kumpulan Isil atau Isis.

Utusan Malaysia melaporkan bulan lalu seorang rakyat Malaysia Ahmad Tarmimi Maliki, 26, menjadi pengebom berani mati untuk Isis di Iraq.

Pekerja kilang biasa di Selangor itu tanpa diketahui oleh keluarga terdekatnya di Pahang, diberi nama Abu Ahmad Al-Malizzi menjadi pengebom berani mati dalam serangan di Ibu Pejabat Skuad Emas Pasukan Taktik dan Senjata Khas (Swat) di daerah Al-Anbar, Iraq pada 26 Mei lalu yang mengorbankan 25 polis Iraq.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran pada pertengahan bulan ini rakyat Malaysia yang berjuang dalam peperangan di Syria akan ditangkap sebaik sahaja mereka pulang ke tanah air.

Zahid berkata, Kementerian Dalam Negeri (KDN) memantau pergerakan rakyat Malaysia yang berada di Syria dan bertegas tindakan akan diambil jika terlibat dalam kegiatan militan di negara Timur Tengah itu. – 25 Jun, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/15-militan-malaysia-didakwa-terbunuh-di-syria-kata-wisma-putra#sthash.QeKVrwo5.dpuf

3 comments:

  1. Kalau mereka mati, mereka mati syahid dan punya maruah. Bukan seperti pengecut2 di sini yang tidak memepunyai telor tapi melebelkan pejuang2 tersebut sebagai terrorists

    ReplyDelete
  2. mati syahid apa ke benda pulak tu,klu membunuh umat islam,mati ke tu,apa kah fatwa wahabi bahawa mereka yg bukan weahabi tu kapir dan halal darah untuk di bunuh,memang sah wahabi tu sesat ,mengikut telunjuk dari imam imam wahabi di saudi dan mereka ni penjilat ketua agong mereka yg berkuasa di saudi....mereka penjilat jubor pemimpin agong mereka di saudi,dulu mereka lah yg meruntuhkan khalifah othmaniah di turki,menghasut org2 arab membenci khalifah othmaniah turki,kini mereka pulak golongan wahabi sesat ni yg nak jadi khalifah islam untuk memerintah dunia,mereka mengkapirkan org sunnah dan syiah,mereka ini takfiri dan mujasimah.....awas le terhadap wahabi sesat ni

    ReplyDelete
  3. biarkan mereka matpelirgelap sekurangnya mereka ADA usaha nak tolong rakyat syiria yg dizalim imam syiah kepala babi tu yg kau Kat sini buat APA ,baik kau bagi pelir gelap kau kau Kat anjing .bacul

    ReplyDelete