Saturday 30 August 2014

Pelarian Syria top 3 juta, separuh daripada semua pelarian Syria - PBB


29 Ogos - Angka rekod adalah satu juta pelarian lebih daripada setahun yang lalu, manakala 6.5 juta lagi adalah pelarian dalam Syria, yang bermaksud bahawa "hampir separuh daripada Syria kini telah dipaksa untuk meninggalkan rumah mereka dan melarikan diri untuk kehidupan mereka", katanya.
Pelarian Syria top 3 juta, separuh daripada semua pelarian Syria - UNlTiga juta pelarian Syria akan telah berdaftar di negara-negara jiran pada Jumaat, satu penghijrahan yang bermula pada Mac 2011 dan tidak menunjukkan tanda pemulihan, kata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
"Krisis Syria telah menjadi kecemasan kemanusiaan terbesar era kami, namun dunia itu gagal memenuhi keperluan pelarian dan negara-negara tuan rumah mereka," kata Antonio Guterres, Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian, dalam satu kenyataan.
Sebahagian besar kekal di negara-negara jiran, dengan kepekatan tertinggi di Lubnan (1.14 juta), Turki (815,000) dan Jordan (608,000), kata UNHCR.Sesetengah 215,000 pelarian berada di Iraq dengan negara lain di Mesir dan negara-negara lain.
Di samping itu, kerajaan tuan rumah menganggarkan bahawa beratus-ratus beribu-ribu lagi Syria telah memohon perlindungan di negara-negara mereka tanpa secara rasmi mendaftarkan, kata agensi itu.
Semakin banyak keluarga tiba dalam keadaan yang mengejutkan, letih, takut dan dengan simpanan mereka berkurangan, katanya. "Kebanyakan telah di jangka selama setahun atau lebih, yang melarikan diri dari kampung ke kampung sebelum mengambil keputusan muktamad untuk meninggalkan."
"Terdapat tanda-tanda yang membimbangkan juga bahawa perjalanan dari Syria menjadi sukar, dengan ramai orang terpaksa membayar rasuah di pusat pemeriksaan tentera membiak di sepanjang sempadan. Pelarian menyeberangi padang pasir ke timur Jordan dipaksa untuk membayar jumlah wang yang besar penyeludup (antara $ 100 per orang atau lebih) untuk membawa mereka kepada keselamatan, "katanya.
KEADAAN terdesak
Syria kini merupakan penduduk pelarian terbesar di dunia di bawah jagaan UNHCR, kedua hanya dalam bilangan pelarian dalam krisis dekad berusia Palestin yang jatuh di bawah mandat PBB agensi yang berasingan UNRWA, katanya.
Satu peningkatan baru-baru ini dalam pertempuran kelihatan semakin teruk keadaan yang sudah terdesak, kata kenyataan itu.
Lebih daripada 191,000 orang terbunuh dalam tempoh tiga tahun pertama perang saudara Syria, laporan PBB berkata minggu lalu dalam apa yang
Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Hak Asasi Manusia Navi Pillay dipanggil "bencana manusia keseluruhannya dielakkan".
Dalam laporan lain yang dikeluarkan pada Rabu, penyiasat PBB hak asasi manusia menuduh pemberontak Negara Islam melakukan jenayah perang termasuk amputasi dan hukuman mati awam di utara Syria, kadang-kadang di hadapan kanak-kanak.
Kerajaan Presiden Bashar al-Assad yang menjatuhkan bom tong maut di kawasan awam dan Damsyik adalah dipercayai menggunakan gas klorin dalam memerangi musuh-musuhnya, kata mereka.
Amerika Syarikat menolak untuk membina sebuah kempen antarabangsa terhadap Negara Islam pejuang jihad di Iraq dan Syria, termasuk rakan-rakan untuk potensi tindakan ketenteraan bersama, pegawai pentadbiran Obama berkata pada hari Khamis.
Laporan UNHCR berkata beberapa kawasan di Syria telah mengosongkan keluar sebagai barisan hadapan dalam konflik beralih. "Ketibaan terkini ke Jordan, sebagai contoh, berjalan daripada serangan dalam bidang al-Raqqa dan Aleppo," kata UNHCR, merujuk kepada kawasan utara Syria.
Agensi itu menyuarakan kebimbangan yang mendalam pada nasib beberapa ratus Syria terperangkap di dalam Al Obaidy kem pelarian di Al Qa'im, Iraq, selepas agensi-agensi PBB dan pekerja bantuan asing telah dipaksa untuk meninggalkan pejabat dan gudang kerana keganasan mereka.
Tekan wartawan untuk HRO MEDIA - Khizer Hayat melaporkan.

No comments:

Post a Comment