Friday 19 September 2014

Dana PBB kian meruncing salur bantuan makanan kepada Syria

NEW YORK: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kini semakin kekurangan dana untuk menyalurkan bantuan makanan kepada lebih enam juta pelarian Syria akibat konflik di negara itu sehingga terpaksa mengadakan catuan bekalan dalam masa terdekat.
Jurucakap Program Pemakanan Dunia PBB, Bettina Luescher, berkata bekalan makanan untuk dua juta pelarian Syria yang masih berada di negara itu akan dikurangkan manakala makanan dan baucar makanan untuk pelarian di negara jiran juga akan dicatu.
Luescher berkata, agensi itu memerlukan lebih AS$1 bilion untuk program kecemasannya bagi tahun ini khusus kepada pelarian Syria namun setakat ini hanya memperoleh AS$410 juta.
Operasi bantuan kemanusiaan terutama penyaluran makanan kepada penduduk Syria yang menjadi pelarian di tanah air sendiri memerlukan peruntukan AS$915 juta namun hanya menerima AS$324 juta sahaja.
Makanan untuk empat juta pelarian Syria di negara jiran juga akan dikurangkan bermula bulan depan dengan hanya menerima kurang daripada 60 peratus nilai makanan berkhasiat. - AP

No comments:

Post a Comment