Friday 19 September 2014

Turki Buka Sempadan Kepada Puak Kurdish Syria


Diterbitkan: Jumaat, 19 September 2014 7:21 PM
Pelarian Syria - kebanyakkannya wanita dan kanak-kanak berbaris untuk menerima bantuan makanan dan selimut.

ANKARA: Kerajaan Turki pada Jumaat telah membuka sempadannya kepada beribu rakyat Syria berbangsa Kurdish berikutan keadaan tidak aman di Syria.
Perdana Menteri Turki, Ahmet Davutoglu berkata, mereka telah membuka pintu sempadan kepada warga Syria berbangsa Kurdish atau lain-lain etnik atas dasar kemanusiaan.
"Kita akan terima saudara kita yang mahu ke Anatolia (Turki) dari Syria atau ke mana-mana tempat yang mereka mahu tanpa ada diskriminasi," ujar Davutoglu kepada pemberita di Azerbaijan.
Katanya, warga Syria berbangsa Kurdish telah mula memasuki pintu sempadan Turki dan jumlah yang menyeberangi sempadan kini telah mencecah kepada 4,000 pelarian.
Ini adalah soal kemanusiaan bukan politik, katanya lagi.
Keputusan untuk membuka pintu sempadan di Syria itu buat selepas Ankara, yang setakat ini telah menanggung kemasukan lebih 1.5 juta pelarian Syria sejak konflik di negara itu tercetus dikatakan tidak dapat menanggung beban daripada jumlah pelarian yang semakin ramai.
"Selagi Turki mampu, dan mempunyai kapasiti untuk menampung jumlah pelarian, kita akan terus membantu mereka yang memerlukan perlindungan," ujar beliau lagi.
mstar

No comments:

Post a Comment