Friday 22 May 2015

Kota sejarah Palmyra berisiko dimusnahkan IS


BEBERAPA pelancong bergambaar di sebuah dewan teater kuno di kota Palmyra pada 2008. - REUTERS


DAMSYIK – Kemusnahan Palmyra yang merupakan Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) akan menjadi kehilangan besar untuk umat manusia, kata ketua organisasi berkenaan semalam selepas kota kuno di Syria itu ditawan kumpulan militan Islamic State (IS).
“Palmyra merupakan Tapak Wa­risan Dunia luar biasa yang terletak di gurun, manakala kemusnahannya bukan sahaja menjadi jenayah perang tetapi kerugian besar buat umat manusia,” kata ketua UNESCO, Irina Bokova.
Menurut Bokova, beliau amat bimbang berhubung situasi di Palmyra dan merayu satu gencatan senjata serta- merta diadakan dengan semua pihak bertelagah berundur dari kota itu.
“Palmyra menjadi tempat kelahiran tamadun manusia. Ia milik sejagat dan saya fikir semua orang perlu bimbang tentang apa yang berlaku,” ujarnya.
Terdahulu semalam, IS menawan keseluruhan kota berusia 2,000 tahun tersebut selepas mengusir tentera rejim Presiden Bashar al-Assad sekali gus menyebabkan Tapak Warisan Dunia itu dan artifaknya berdepan risiko kemusnahan.
Militan IS kerap memusnahkan harta arkeologi sejak ia menakluki sebahagian besar wilayah di Syria dan Iraq pada tahun lalu. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0522&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3aoeX04Mu 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment