WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Tentera Amerika Syarikat (AS) mengaku laman sesawang mereka digodam oleh Syrian Electronic Army (SEA), semalam.

"Hari ini (semalam) kandungan pembekal rangkaian telah digodam. Selepas kami mengetahui (digodam), pihak tentera mengambil langkah pencegahan untuk memastikan tiada pencerobohan ke atas maklumat tentera dengan menutup laman tersebut untuk sementara," kata jurucakap tentera, Malcom B. Frost kepada CNN.

Pihak SEA kemudian mendakwa bertanggungjawab melakukan pencerobohan berkenaan di laman mikro Twitter dengan berkongsi salinan paparan laman sesawang tentera AS tersebut.

Antara mesej yang terkandung dalam pencerobohan tersebut adalah: "Anda telah digodam. Komander anda melatih anda untuk mati berperang),"

Difahamkan, laman sesawang berkenaan berfungsi sebagai penyaluran maklumat untuk orang awam dan tidak mengandungi sebarang maklumat sulit.

SEA merupakan kumpulan pengodam pro-Assad dan mempunyai beberapa sejarah jenayah siber, termasuk menggodam Chicago Tribune dan Associated Press.

Pada 2013, SEA membuat pengumuman palsu menggunakan akaun Twitter Associated Press mengenai pusat pentadbiran, White House di AS telah diserang