Saturday 5 September 2015

Dasar luar Barat punca krisis migran


Vladimir Putin
Vladimir Putin
5 SEPTEMBER 2015

MOSCOW - RUSIA. Presiden Rusia Vladimir Putin menyifatkan dasar luar negara Barat yang tidak sempurna perlu dipersalahkan dalam krisis migran di Eropah.

Menurut Putin, Rusia sering memberi amaran tentang masalah utama di Eropah akibat dasar Barat yang tidak betul dan penyebaran keganasan di Timur Tengah serta Afrika Utara.

"Beberapa tahun lalu kami di Rusia pernah berkata bahawa masalah berleluasa akan wujud jika rakan Barat kami terus mengekalkan dasar luar mereka terutamanya di kawasan dunia Islam, Timur Tengah dan Afrika Utara," katanya.

Katanya lagi, krisis pelarian yang berlaku di Kesatuan Eropah (EU) ketika ini bukanlah satu kejutan tetapi ia sesuatu yang telah dijangka.

Putin berkata, kecacatan utama dasar luar Barat adalah pelaksanaan standard di seluruh dunia tanpa mengambil kira ciri-ciri sejarah, agama, bangsa dan budaya.

Baginya, satu-satunya cara untuk menangani aliran migran ke Eropah adalah menarik balik keganasan dan pada masa sama mengekalkan kedaulatan negara yang dilanda pergolakan serta menolak sebarang tindakan unilateral dalam hal itu.

"Jika kita bertindak secara unilateral dan berhujan tentang prinsip seakan demokratik bagi kawasan tertentu, ia hanya membawa kepada kebuntuan lebih besar," katanya. - Press TV

No comments:

Post a Comment