Saturday 5 September 2015

Tiga menara kuno pula dimusnah


Damsyik: Tiga menara makam kuno dimusnahkan militan Negara Islam (IS) di Palmyra dalam tempoh beberapa hari lalu, kata pegawai kerajaan Syria, semalam.

Makam menara itu dibina di kawasan tinggi dengan mempunyai ciri unik bandar era pemerintahan Rom.

Ketua Antikuiti dan Jabatan Muzium Damsyik, Maamoun Abdulkarim semalam berkata, antara yang dimusnahkan ialah menara Elahbel yang dibina pada 103 Masihi, 10 hari lalu.

Katanya, maklumat itu berdasarkan saksi dan imej satelit yang disediakan Schools of Oriental Research di Boston.

Dalam laporan yang dikeluarkan Khamis lalu, ASOR Syrian Heritage Initiative berkata kumpulan IS memusnahkan tujuh makam menara sejak akhir Jun lalu. Kali terakhir kemusnahan itu berlaku antara 27 Ogos dan 2 September.

“Secara keseluruhannya, kerosakan pada makam tidak hanya terbatas kepada kawasan tunggal di Lembah Makam itu, sebaliknya tersebar ke beberapa lokasi menyebabkan beberapa menara turut musnah namun ada yang lain masih kukuh,” katanya menunjukkan imej satelit sebelum dan selepas kerosakan.

Militan mendakwa peninggalan purba dan tapak ibadah itu menggalakkan penyembahan berhala. Mereka juga memusnahkan tanah perkuburan moden dan tempat dianggap suci di sekitar bandar itu. - AP

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 5 September 2015 @ 5:07 AM

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/75275#sthash.2oQPlcze.dpuf

No comments:

Post a Comment