Saturday 24 October 2015

Konflik Syria: Siapa sokong siapa dan kenapa – Naza Juding

Published: 24 October 2015 7:00 AM

Konflik di Syria hari ini menyaksikan penglibatan pelbagai pihak. Kenapakah terdapat pihak yang menyokong rejim Bashar Al-Assad dan kenapakah terdapat pihak yang menyokong kumpulan pemberontak tertentu?


Penglibatan Amerika Syarikat (AS) di Syria adalah semata-mata berkaitan dengan strategi kepentingan geopolitik negara tersbut di rantau Asia Barat. Jika hendak dikatakan mengenai rekod hak asasi manusia, Presiden Bashar agak lebih terbuka berbanding rejim Syria sebelum ini di bawah penguasaan ayah beliau Hafez Al-Assad.
AS campur tangan di Syria untuk memastikan rejim baharu yang lebih condong kepada mereka bebanding Rusia. Syria di bawah Bashar juga mempunyai pertalian hubungan yang rapat dengan Iran. Semasa pemberontakan di Syria bermula, AS ketika tersebut sedang bertelagah dengan Iran mengenai program nuklear Tehran. Kerajaan Arab Saudi di bawah pemerintahan keluarga Ibn Saud memang memandang Iran sebagai ancaman terbesar kepada kuasa mereka. Program nuklear Iran mendorong Arab Saudi untuk menyokong sebarang tindakan yang boleh melemahkan Iran.
Ini termasuklah menggulingkan Bashar yang pro Iran dan juga menyokong pemberontak Sunni yang melancarkan serangan terhadap kerajaan Iraq yang didominasi oleh puak Syiah.
Hakikat Bashar berasal dari golongan Syiah Alawiyah dan rakyat Syria pula majoritinya addalah Sunni dieksploitasikan sepenuhnya oleh Arab Saudi dengan menggunakan suara-suara ulama mereka untuk menaikkan sentimen anti Assad bukan sahaja di kalangan penduduk Sunni di Syria malah di seluruh dunia Islam. Hasil daripada tindakan ini juga, orang Islam Melayu di Malaysia pun sudah terikut-ikut menyebut perihal Bashar seorang Syiah Alawiyah yang wajib dijatuhkan. Walhal, semasa pemerintahan Presiden Hafez Al-Assad sebelum ini tidak kedengaran pula ketidakpuasan hati mereka ini terhadap dominasi politik Syria oleh golongan Syiah Alawiyah. Walau apa pun, Arab Saudi melalui suara ulama mereka,  berjaya memaparkan situasi di Syria sebagai suatu perang jihad oleh Sunni melawan pemerintah Syiah yang zalim. Ini juga mendorong kebanjiran jihadi Sunni dari seluruh dunia ke Syria.


Iran sememangnya mempunyai hubungan yang rapat dengan rejim Assad walaupun Syria ialah sebuah negara berbangsa Arab dan Iran pula sebuah negara bukan Arab iaitu Farsi. Semasa perang Iran-Iraq pada tahun 80an, kerajaan Syria yang berbangsa Arab memilih untuk berpihak kepada Iran yang berbangsa Farsi dan bukannya Iraq yang berbangsa Arab dan juga berideologi serupa iaitu Baathis (nasionalis Arab). Tidak dipastikan apakah sebabnya yang sebenar, tetapi rata-rata berpendapat ia berkaitan dengan persamaan mazhab agama Syiah mereka, walaupun mazhab Syiah Alawiyah sudah dianggap sesat dan terkeluar dari Islam oleh ulama Iran yang bermazhab Syiah Imamiah. Rejim Al-Assad juga sangat kuat mengamalkan sekularisme sehinggakan perkataan Alawiyah ini tidak pernah disebut di dalam media Syria. Ini penting kerana Alawiyah hanya membentuk 5% daripada keseluruhan penduduk Syria.  Suatu perkara yang membingungkan ramai orang Melayu Islam yang tidak begitu dalam pengetahuan agama Islam mereka ialah, kenapakah ulama Sunni di Syria seperti Sheikh Dr Said Ramadan Al-Buti memilih untuk bersama dengan Bashar. I ni adalah berkaitan dengan krisis yang dihadapi oleh umat Islam hari ini, iaitu perbezaan teologi di dalam mazhab Sunni itu sendiri. Kebanyakan pemberontak Sunni di Syria dipengaruhi oleh teologi Salafi yang didokong oleh ulama Arab Saudi.


Dr Said Ramadan Al-Buti yang disanjungi ramai di Malaysia (termasuk oleh arwah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) pula mendokong teologi Asy'ari. Teologi Salafi menolak keras sesetengah kepercayaan yang terdapat di dalam ajaran Syiah dan juga Asy'ariyah, contohnya pemujaan yang berlebihan terhadap nabi dan para imam yang meninggal dunia. Perbuatan ini dianggap syirik (politheisme) oleh golongan Salafi. Inilah sebabnya terdapat ramai ulama Sunni aliran Asy'ari yang sanggup menyebelahi rejim Assad di dalam konflik Syria. – 24 Oktober, 2015. * Ini ialah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/konflik-syria-siapa-sokong-siapa-dan-kenapa-naza-juding#sthash.aXK6hUS1.dpuf

2 comments:

  1. Hai!!!
    nama saya Dr. Robert West, saya adalah pemberi pinjaman dan direktur pengelola perusahaan pembiayaan opsi Westrade, perusahaan keuangan terdaftar dan diakui dengan situs web resmi yang disetujui perusahaan tempat kami menawarkan pinjaman peluang seumur hidup kepada individu dan organisasi perusahaan di sekitar bola dunia. kami adalah organisasi pemberi pinjaman keuangan yang terkenal di dunia dengan sertifikasi layanan keuangan, terdaftar dan diakui secara global, di perusahaan pembiayaan Opsi Westrade, Kami mengkhususkan diri dalam pinjaman rumah hunian untuk pembelian dan refinances real estat. Jika Anda mencari pinjaman hipotek berlisensi, pinjaman pribadi, pinjaman perumahan, pinjaman modal dengan bunga sangat terjangkau 2%, maka Anda berada di perusahaan yang tepat untuk kebebasan finansial Anda .. hubungi kami hari ini.
    hubungi kami hari ini via
    email: robertwestradefinancefirm@gmail.com

     yang kami butuhkan hanyalah informasi Anda dalam format di bawah ini
     
    RINCIAN APLIKASI
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jenis Kelamin:
    5) Status Perkawinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nomor Telepon:
    8) Posisi saat ini di tempat kerja:
    9) Penghasilan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    11) Jangka Waktu Pinjaman:
    12) Tujuan Pinjaman:
    13) Agama:
    14) Sudahkah Anda mendaftar sebelumnya:
    15) Nama Facebook:
    16) Nomor Whatsapp:
    17) Nama Pengguna Instagram:
    18) Apakah Anda berbicara bahasa Inggris:
    19) Tanggal lahir:

    Saat Anda mengajukan permohonan kepada kami, Anda melamar dengan perusahaan tepercaya yang peduli dengan kebutuhan keuangan Anda. Kami akan mengurus Anda melalui seluruh proses
    Kami akan selalu melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang dapat Anda bayar dengan mudah dengan mempertimbangkan keadaan keuangan pribadi Anda saat ini dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman Anda sesuai dengan itu. hubungi Saya via
    Email: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    Salam
    Dr Robert West

    ReplyDelete
  2. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete